
A tizenhatodik alkalommal megrendezett Magyar Drámaíró Versenynek idén is a Békés Megyei Jókai Színház adott otthont. A Gyulai Hírlap olvasóközönsége számára ez nem csak a Jókai Színházon belül működő, többnyire gyulaiak szerkesztette Bárka folyóirat miatt lehet érdekes. 2011 márciusának utolsó hétvégéjén megérte a szokásosnál is jobban odafigyelni az egyre nívósabb produkciókkal előálló teátrumra: Karafiáth Orsolyán és Zelei Miklóson kívül ugyanis a Bárka munkatársa, Kiss Ottó író-költő volt a neves drámatusa egyik szerzője.
Maradva továbbra is „itthon”: a versenyhez kapcsolódó Bárka-különszám munkálatait a lap főszerkesztője, a nemrég József Attila-díjjal elismert Elek Tibor, a zsűri tagja vezényelte, a kétnapos fesztivál fontosabb pillanatait blogjában a folyóirat szerkesztője, lapunk munkatársa, Kiss László rögzítette, s a versenymunkákból készült darabok egyikének szereplője az ugyancsak gyulai, jelenleg a Centrál Színházban játszó Kovács Vanda volt.
A XVI. Drámaíró Verseny az első perctől fogva gőzerővel zajlott – a szerzők egy a Magyar Nemzetben megjelent cikk kapcsán ültek szállodabeli szobájuk tükrös asztalkájához, hogy elgondolkodjanak, mennyit ártott a Japán térségét pusztító cunami a magyar paprikakutatásnak. Nehéz téma volt, valóságosan drámai és problémás szituációkra is lehetőséget teremtő, de mindhárom író és rendező kiválóan oldotta meg feladatát: Kiss Ottó művéből a rendezői első helyet nyert Nagy Viktor álmodott színpadra abszurd parabolát, Karafiáth Orsolya egyfelvonásosát Szalay Kriszta dolgozta egzaltált, nem mellesleg közönségdíjas vígjátékká, míg a drámájáért a zsűri fődíjában részesülő Zelei Miklós szövegét alkalmi csapatával Szalma Dorotty írta át, és szét, és újra.
Hogy Kiss Ottó darabjának fő figurája, a Jókai Színház egyik vezető színésze, Tege Antal lett a remek hangulatú záróest legjobb férfi szereplője, az író fantáziájának is köszönhető, és nagyon is érthető. De hogy Kiss Ottó Várakozók című tragikomédiájának előadássá formálását Kiss László írta meg, s hogy a darabban Kovács Vanda nyújtott remek karakteralakítást, vagyis hogy ebben a különleges együttállásban kinek a keze van, kinek köszönhető, arra nincs magyarázat – de nagyon is érthető. Szeretnénk mérget venni rá, hogy jövőre megint a Békés Megyei Jókai Színház ad teret a rendezvénynek, mert ha így történik, a kétnapos kavalkádnak bizonyosan ismét erős gyulai érintettsége lesz.
Kiss László blogja sok egyéb, a versenyhez kapcsolódó írással együtt a Békés Megyei Jókai Színház honlapján (www.jokaiszinhaz.hu), valamint a Bárka internetes magazinján (www.barkaonline.hu) olvasható.




























