Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Új sikerszakma lehet az e-kereskedő?

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • PR • MAGAZIN • 2021. augusztus 27. 13:48
Új sikerszakma lehet az e-kereskedő?
A magyar e-piac egy év alatt hármat lépett előre

Eredményes éveken van túl a hazai e-kereskedelem. Az Árukereső és a GKI Digital kutatása szerint a teljes kiskereskedelem mintegy 8,5%-a az online térben valósul meg, ami mindenképpen jelentős előrelépésnek nevezhető. De merre tart a hazai e-kereskedelem? Valóban az online kereskedő lesz az új sikerszakma? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ.

A globális e-kereskedelem rendkívül gyorsan változik, nincs ez másként a hazai szegmensben sem. A pandémia által megváltoztatott vásárlói szokások, illetve az új áfaszabályozás új lehetőségeket kínál a nemzetközi piachódításra is.

De ne rohanjunk ennyire előre! Nézzük, mi történt az előző években a hazai piacon. A megkérdezett marketingszakértő szerint a korábbi növekedési ütem rendkívül kiszámítható és kényelmes volt. Noha minden szereplő megküzdött a növekedés terhével, a fokozódó vásárlói érdeklődés azokat is segítette, akik egy erősebb konkurenciaharcban esetleg alulmaradtak volna. A pandémiát megelőző években 15–20% körüli stabil növekedés volt mérhető.

Majd a koronavírus-járvány kitörésével új időszámítás kezdődött; rendkívüli mértékben nőtt az érdeklődés a webáruházak iránt, különösen a higiéniás termékek, illetve az otthoni munkavégzéshez és a szabadidős tevékenységhez köthető termékek fogytak kiugró mértékben. A 2020-as növekedés végül elérte a 45%-ot, ami korábban szinte elképzelhetetlen volt, hiszen a szakértők előzetesen 16%-os növekedést prognosztizáltak. Nem túlzó a kijelentés, miszerint a magyar e-piac egy év alatt hármat lépett előre.

Fontos tudni azonban, hogy a tavalyi növekedés motorját a megrendelési gyakoriság és az átlagos megrendelési érték növekedése szolgáltatta. Előbbi stabilan növekvő mutató, utóbbi viszont a pandémia által megváltozott igényeknek tudható be; jellemzően a nagy számban eladott laptopok és televíziók pörgették ezt a számot.

Természetesen a kereskedőket elsősorban az foglalkoztatja, milyen irányba mozdul el az online piac, képes lesz-e további növekedésre. Mindenképpen érdemes megemlíteni a július elsején bevezetett áfaszabály-módosítást, ami sok szereplő és szakértő szerint akár jelentős hatást is gyakorolhat az online térre.

Miről is van szó valójában? A változás hozadéka az adminisztratív terhek jelentős csökkenése. Ez idáig a külföldre is szállító webáruházaknak gyakorlatilag annyiféle módon kellett áfát fizetniük, ahány országba szállítottak. Mostantól a Nemzeti Adó- és Vámhivatalra hárul a feladat, hogy a bevallás alapján szétossza a befolyt összeget az arra jogosult országok között. Sokak szerint biztosra vehető, hogy ebből adódóan jelentős számú hazai e-kereskedő nyit a külföldi piacok felé.

Sajnos egyelőre kevés sikertörténetet láthatunk, ami a hazai kereskedők külföldi sikereiről szól; az Extreme Digital számos országban rendelkezik piaci részesedéssel – többek között a jugoszláv utódállamokban, Horvátországban és Szlovéniában is –, illetve több kisebb webáruház is működtet idegennyelvű klónokat, de jelentős potenciál marad kihasználatlanul.

Ugyanakkor számítani kell arra, hogy jelentős erőforrásokkal rendelkező európai szereplők jelennek meg a magyar weben, amelyek jelentős konkurenciát jelentenek a hazai kereskedők számára. A kontinens egyik legnagyobb divatkereskedője, a Zalando 2022-es érkezését jelentette be.

Összes cikk - lent (max 996px)
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)