A fórumot Görgényi Ernő kezdte, aki emlékeztetett: az Airbus Helicopters Gyulán fogja felépíteni új gyárát, amelyben precíziós forgóalkatrészeket fognak gyártani, mindez pedig önmagában is óriási jelentőségű dolog, hiszen a rendszerváltozás óta nem épült a városban új gyár.
A beruházás azonban egy folyamatot is elindít, várhatóan újabb és újabb beszállítók és partnerek települnek a városba, a gyár környezetébe, ezért ki kell jelölni egy nagyobb ipari területet, ahol fel lehet építeni ezeket a üzemeket.
A városvezető hozzátette, hogy az Airbus gyárépülete az elkerülő út mentén épül majd fel, ahová eleve terveztek egy ipari területet, az északi ipari parkban pedig nincs megfelelő nagyságú terület a beruházáshoz, így szükségessé vált a terület helyi építi szabályzatának módosítása.
A területet és a terveket Béres István ismertette, akitől megtudtuk, hogy a beruházás helyszíne már évtizedek óta a város ipari fejlesztési területeként van kijelölve, a besorolása részben ipari, részben gazdasági, valamint található ott egy erdősáv is, amelynek már megkezdődött a kiváltása.
A szabályozási terv módosítása szerint tehát a teljes területet egybevonják, az erdőt pedig kivágják, így létrejön a szükséges méretű terület. A főépítész hozzátette, hogy a tömbön belül több feltáró út is volt korábban, de ezeknek a szerepe megszűnt a Tesco áruház megépítésével, így ezeket is megszüntetik.
Béres István hozzátette, hogy egy másik terület, a Kisdelta tározó külterületi tömbje is szerepel a rendezési tervben, erre pedig a már említett erdősáv miatt van szükség. Mint mondta, az erdősáv kivágása miatt fennáll a biológiaiaktivitás-érték megtartásának kötelezettsége.
Megtudtuk, hogy az egyensúly biztosításának érdekében a Kisdelta tározó területén – a Körös-vidéki Vízügyi Igazgatósággal megbeszéltek alapján – lehet kijelölni erdőterületet. A főépítész kiemelte, hogy az önkormányzat a kötelezettségét, miszerint a kivágandó erdőfelület másfélszeresét újratelepítse máshol, nem ezen a területen fogja megtenni, hanem a szennyvíztelep mellett.
Béres István ezután vázlatterveket mutatott be, amelyen látható volt az alkatrészgyár, a felületkezelő üzem és egy logisztikai épület is, de arra felhívta a figyelmet, hogy ezek csupán a legelső elképzelések, a végeredmény eltérhet a bemutatottaktól.
Ezután következtek a lakossági kérdések. A hallgatóság egyik tagja arra volt kíváncsi, hogy mikorra tervezik az üzem átadását, illetve érdeklődött arról is, hogy mit lehet tudni a magyar állam és a cég közös vállalkozásáról.
Görgényi Ernő elmondta, hogy a tervek szerint a gyár 2021 első negyedévében kezdi meg a termelést, az építkezések pedig jövőre indulhatnak el. A közös vállalatról a polgármester elmondta, hogy jelenleg is tart a létrehozatali eljárása, ezt az ősz folyamán jelenthetik be.
A lakossági kérdések nyomán megtudtuk, hogy a beruházás magával vonhatja a Rosu utca felújítását is, illetve azt is, hogy az alkatrészgyár több száz új munkahelyet teremthet a városban. A városvezető elmondta továbbá azt is, hogy a francia nyelvtudás nem lesz kötelező, de mindenképpen előny, és a tárgyalások során elhangzott, hogy a dolgozóktól elvárják az alapszintű angoltudást.
Az utolsó kérdésre reagálva a polgármester azt is elmondta, hogy számolhatunk azzal, hogy az Airbus bővíteni is fogja a gyárat.
Akik nem voltak jelen a lakossági fórumon, azok is tehetnek észrevételt, véleményt és javaslatot, erre a fórum napjától kezdve nyolc napjuk van. Az észrevételeket papíralapon nyújthatják be a polgármesternek, de elküldhetik elektronikus úton is a beres@gyula.hu e-mail-címre.