varga zsolt
Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Péter
Varga Zsolt azzal kezdte, hogy a téli tájékoztatókat egyrészt jogszabályi előírás miatt tartják, másrészt szeretnék felhívni a figyelmet a hideg időszak beálltával megváltozó útviszonyokra. Ilyenkor máshogy látunk ki a gépjárműből, változnak az utazási körülmények, valamint az autókat is fel kell készíteni az időjárásra.
Megtudtuk, hogy a Közútnak két fő feladata van télen: a síkosságmentesítés és a hóeltakarítás. Előbbi a burkolaton keletkező lefagyások eltakarítását jelenti, a megyei utakat pedig különböző kategóriákba sorolják, így megkülönböztetik a teljesen és szakaszosan letakarítandó utakat, valamint a kezelés nélküli, úgynevezett „fehér utakat”.
Varga Zsolt elmondta, hogy szintén rendelet szabályozza, hogy az adott utakon mikor kezdjék meg a munkálatokat, így például a főutak – értelemszerűen – előnyt élveznek. A kezelés nélküli utak sincsenek egész télen magukra hagyva, ezek csupán olyan szakaszok, ahol menetrend szerinti buszjárat nem közlekedik és egyéb úton is megközelíthető a város, így például egy zsáktelepülés, ahová egyetlen út vezet be, nem lehet „fehér út”.
Az osztályvezető kiemelte, hogy tavasz óta a főutak melletti külterületi kerékpárutak egy része is a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésébe került: ez Békés megyét tekintve 134 kilométer kerékpárutat jelent, a kezelési feladatokat pedig a szakaszok besorolása határozza meg.
Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Péter
A hóeltakarítás témájára áttérve megtudtuk, hogy a főutakon akkor kell megkezdeni az ekézést, ha a hóréteg vastagsága eléri az 5-10 centimétert, a munkálatokat pedig 6 órán belül kell befejezni, ezután következnek az alsóbbrendű utak.
Az előkészületi feladatokkal folytatta Varga Zsolt, amelyek közül az egyik legfontosabb, hogy megfelelő állapotba hozzák a megye útjait a téli időszak előtt. Ha egyenetlen, deformált útburkolaton kell havat eltakarítani az a Közút munkáját is megnehezíti, ezért 2018-ban 15 ezer tonna aszfaltot kátyúztak be a megye útjain, útpadkákat és vízelvezetőket is felújítottak, valamint kihelyezték a hófogó hálókat.
Megtudtuk, hogy Békés megyében jelenleg 2342 tonna só áll rendelkezésre, de a mai napon is szállítottak további készleteket. Egy átlagos téli időszakban pedig átlagosan 2-3000 tonna sót használnak fel a téli sózások alkalmával. Vannak folyékony síkosságmentesítő anyagok is – az úgynevezett kálcium-klorid –, amelyből további 13 tonna áll rendelkezésre.
Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Péter
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés Megyei Igazgatóságánál jelenleg 177 fő dolgozik, amelyet télen határozott idejű szerződéssel rendelkező gépkezelőkkel egészítenek ki – ők idén 13-an lesznek –, valamint közmunkásokat is alkalmaz a társaság, így a téli időszakban 261 fő fog rendelkezésre állni.
Az elmúlt napokban elkezdték vizsgálni a megyei mérnökségek gépparkját is: Békés megyében 50 darab gépet használnak a téli időszakban, amelyek különféle feladatokat látnak el, így a „klasszikus” hókotrótól kezdve – amelyek hóekével és sószóróval vannak felszerelve – bevetnek minden olyan gépet, amelyek alkalmasak arra, hogy munkát végezzenek az utakon.
A beszámoló után Virág Mihály hozzátette, hogy sokszor azért kritizálják a Közút munkáját, mert az emberek nincsenek tisztában a részletekkel és a munkafolyamatokkal, ezért is rendkívül fontos, hogy tájékoztassák a lakosságot.
Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Péter

























