Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Békés megyében is téli üzemmódra vált a Magyar Közút

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • T. P. HÍREK • 2018. november 08. 15:11
Békés megyében is téli üzemmódra vált a Magyar Közút
A társaság kiemelte, hogy az autókat is fontos felkészíteni a hideg hónapokra

Az enyhe őszi idő ellenére, a jogszabályi előírásoknak megfelelően az ország teljes területén – így Békés Megyében is – téli üzemmódra vált a Magyar Közút Nonprofit Zrt. november 10-én – erről tartott sajtótájékoztatót és beszámolót Virág Mihály, a Közút megyei igazgatója és Varga Zsolt üzemvezetési és fenntartási osztályvezető november 8-án. Mint mondták, a cég megyei igazgatóságain, mérnökségein és a központi irányításban is 24 órás szolgálatra állnak át a szakemberek.

varga zsolt

Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Péter

Varga Zsolt azzal kezdte, hogy a téli tájékoztatókat egyrészt jogszabályi előírás miatt tartják, másrészt szeretnék felhívni a figyelmet a hideg időszak beálltával megváltozó útviszonyokra. Ilyenkor máshogy látunk ki a gépjárműből, változnak az utazási körülmények, valamint az autókat is fel kell készíteni az időjárásra.

Megtudtuk, hogy a Közútnak két fő feladata van télen: a síkosságmentesítés és a hóeltakarítás. Előbbi a burkolaton keletkező lefagyások eltakarítását jelenti, a megyei utakat pedig különböző kategóriákba sorolják, így megkülönböztetik a teljesen és szakaszosan letakarítandó utakat, valamint a kezelés nélküli, úgynevezett „fehér utakat”.

Varga Zsolt elmondta, hogy szintén rendelet szabályozza, hogy az adott utakon mikor kezdjék meg a munkálatokat, így például a főutak – értelemszerűen – előnyt élveznek. A kezelés nélküli utak sincsenek egész télen magukra hagyva, ezek csupán olyan szakaszok, ahol menetrend szerinti buszjárat nem közlekedik és egyéb úton is megközelíthető a város, így például egy zsáktelepülés, ahová egyetlen út vezet be, nem lehet „fehér út”.

Az osztályvezető kiemelte, hogy tavasz óta a főutak melletti külterületi kerékpárutak egy része is a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésébe került: ez Békés megyét tekintve 134 kilométer kerékpárutat jelent, a kezelési feladatokat pedig a szakaszok besorolása határozza meg.

 

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Péter

A hóeltakarítás témájára áttérve megtudtuk, hogy a főutakon akkor kell megkezdeni az ekézést, ha a hóréteg vastagsága eléri az 5-10 centimétert, a munkálatokat pedig 6 órán belül kell befejezni, ezután következnek az alsóbbrendű utak.

Az előkészületi feladatokkal folytatta Varga Zsolt, amelyek közül az egyik legfontosabb, hogy megfelelő állapotba hozzák a megye útjait a téli időszak előtt. Ha egyenetlen, deformált útburkolaton kell havat eltakarítani az a Közút munkáját is megnehezíti, ezért 2018-ban 15 ezer tonna aszfaltot kátyúztak be a megye útjain, útpadkákat és vízelvezetőket is felújítottak, valamint kihelyezték a hófogó hálókat.

Megtudtuk, hogy Békés megyében jelenleg 2342 tonna só áll rendelkezésre, de a mai napon is szállítottak további készleteket. Egy átlagos téli időszakban pedig átlagosan 2-3000 tonna sót használnak fel a téli sózások alkalmával. Vannak folyékony síkosságmentesítő anyagok is – az úgynevezett kálcium-klorid –, amelyből további 13 tonna áll rendelkezésre.

 

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Péter

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés Megyei Igazgatóságánál jelenleg 177 fő dolgozik, amelyet télen határozott idejű szerződéssel rendelkező gépkezelőkkel egészítenek ki – ők idén 13-an lesznek –, valamint közmunkásokat is alkalmaz a társaság, így a téli időszakban 261 fő fog rendelkezésre állni.

Az elmúlt napokban elkezdték vizsgálni a megyei mérnökségek gépparkját is: Békés megyében 50 darab gépet használnak a téli időszakban, amelyek különféle feladatokat látnak el, így a „klasszikus” hókotrótól kezdve – amelyek hóekével és sószóróval vannak felszerelve – bevetnek minden olyan gépet, amelyek alkalmasak arra, hogy munkát végezzenek az utakon.

A beszámoló után Virág Mihály hozzátette, hogy sokszor azért kritizálják a Közút munkáját, mert az emberek nincsenek tisztában a részletekkel és a munkafolyamatokkal, ezért is rendkívül fontos, hogy tájékoztassák a lakosságot.

 

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Tóth Péter

Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)