Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Szelíd konstruktivizmus – Szatmári Ágnes erdélyi-gyulai festőművésznek nyílt tárlata

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • O. Sz. • KULTÚRA • 2015. június 27. 10:00
Szelíd konstruktivizmus – Szatmári Ágnes erdélyi-gyulai festőművésznek nyílt tárlata
Csaknem negyven képpel mutatkozik be második otthonában a szatmárnémeti alkotó
Szatmári-képek Gyuláról címmel Szatmári Ágnes festményeiből nyílt kiállítás június 25-én a Kohán Képtárban. Az alkotóról el lehet mondani, hogy erdélyi és azt is, hogy gyulai, hiszen a festőművész nevében őrzött szülővárosából, Szatmárnémetiből 2003-ban költözött városunkba. Gyulával már több évtizeddel korábban is volt kapcsolata, ugyanis a Szatmárnémeti Városi Színház díszlet- és jelmez és plakáttervezőjeként több alkalommal szerepelt a Gyulai Várszínházban.
____Eredeti-_DSC7133.JPG

Szatmári Ágnes már gyulainak érzi magát

Fotó: Gyulai Hírlap – Oláh Szabolcs

Dr. Németh Csaba muzeológus és házigazda köszöntője után Kónya István, Gyula város alpolgármestere üdvözölte a tárlat közönségét. Beszédében örömét fejezte ki, hogy célt ért a pályázat, amelynek köszönhetően létrejött, megújult a galéria épülete: újra élettel telt meg a Kohán Képtár, és lehetőséget ad a gyulaiaknak a bemutatkozásra.

Szilágyi András művészettörténész megnyitó gondolataiban az alkotó munkásságát emelte középpontba. Mint megtudtuk, Szatmári Ágnes tanulmányait a Kolozsvári Magyar Művészeti Intézet Festészeti Karán kezdte, ahol – Abodi Nagy Béla és Miklóssy Gábor – az erdélyi magyar felsőfokú képzőművészeti képzés meghatározó személyiségei voltak mesterei.

____Eredeti-_DSC7120.JPG

Szilágyi András: A kompozíció és a fényjelenségek egységbe komponálásában egy rá jellemző, úgynevezett szelíd konstruktivizmus is nyomon követhető

- Szatmári Ágnes műveiben mintha a nagy reneszánsz mesterek elhivatottsága és a kifejezés áhítata rejtekezne. Ennek eredménye a Gyulán folytatott és megújult alkotói szakaszban is nyomon követhető, különösen a városképek realizmusában és a Körös-vidék természeti állapotaiban. A motívumok színreflexeiben látható az okkersárga, világoskék, rózsaszín, kékeszöld s a tónusokban feloldódó édes virágok halvány illata. A kompozíció és a fényjelenségek egységbe komponálásában egy rá jellemző, úgynevezett szelíd konstruktivizmus is nyomon követhető, bár ennek festőisége mindig a posztimpresszionista, illetve a Nagybánya utáni hagyományok szellemterében marad. Szatmári Ágnes festészetében a természet ciklikussága, az egyes évszakok színköltészete úgy érvényesül, hogy az elénk táruló látvány a körbezáródó természeti formák organikus jellegét hangsúlyozza – fogalmazott Szilágyi András.

Szatmári Ágnes a tárlatnyitó közönségének elárulta, 12 évvel ezelőtt igencsak nehezen hagyta ott szülőföldjét, de hamar megvigasztalta a Gyula sok fája, és a nyugalmas, kellemes várost körülvevő élő természet, s most, hogy kiállítása is nyílt Gyulán, kezdi magát itthon érezni.

Durkó Károly, az Oktatási és Kulturális Bizottság elnöke, a tárlat ötletadója virágcsokorral köszöntötte a 83. életévében járó festőművészt, majd hozzáfűzte, a művésznő minden bizonnyal otthonának tekintheti városunkat, hiszen csak az tudja ilyen finom kontúrokkal és szép színekkel megfesteni a gyulai várat, a Körös-partot, a hidakat, az itteni vizeket, aki szereti ezt a várost.

Az erdélyi-gyulai festőművész kiállítása augusztus 4-ig tekinthető meg a Kohán Képtárban.

Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
+
+
+
+
+
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)