Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Shakespeare korába varázsolta a gyulaiakat a hurdy-gurdy és a viola da gamba

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Oláh Szabolcs • KULTÚRA • 2015. július 10. 19:00
Shakespeare korába varázsolta a gyulaiakat a hurdy-gurdy és a viola da gamba
A Mandel Quartett, avagy a Magyar Reneszánsz Együttes előadásában javarészt a XVI. századból hallhattunk muzsikákat
A Shakespeare Fesztiválon megszokhatták már a Gyulai Várszínház látogatói, hogy az előadások során nem csupán az angol drámaíró alkotásait ismerhetjük meg behatóbban, hanem gyakorta más síkokon is közelebb juthatunk Shakespeare-hez. Jó példa volt erre július 8-án a Mandel Quartett, avagy a Magyar Reneszánsz Együttes előadása a kamarateremben, ahol a korbeli zenék által a XVI. századfordulóba csöppenhetett a közönség. A muzsika kétségtelenül jobban illett volna a gyulai vár színpadára, ám a harmadfokú viharjelzés fedél alá kényszerítette a koncertet az esztendő addigi legperzselőbb napján.
____Eredeti-DSC07422.JPG

a Mandel Quartett a gyulai várszínház kamaratermében

Fotó: Gyulai Hírlap – Oláh Szabolcs

Az 1981-ben alakult, s azóta világot járt együttes hangversenyén nemcsak a régmúlt zenéjét, hanem a kor hangszerfelhozatalát is megismerhettük. A zenekarvezető, Mandel Róbert jó humorral és szakértő módon avatta be a hallgatóságot. Az Ibériai-félszigetről származó tekerőlant nevét számos nyelven hallhattuk, és a jobbára gyönyörűséges jelentésű szinonimák között csupán az angol hurdy-gurdy (ejtsd: hördi-gördi) lógott ki, amely feltehetőleg a rosszéletű hölgyek gyűjtőnevére utal. A viola da gamba, a térden hordott mély hegedűfélét hét húrral és érintőkkel látták el. Kevésbé ismeretes, hogy a különleges vonós hangszer basszus változatából ered a mai szimfonikus zenekarokban használatos nagybőgő.

____Eredeti-DSC07509.JPG

A tekerőlant, vagy angolul hurdy-gurdy

Mandel Róbert (tekerőlant, tamburin), Kállay Gábor (furulyák, blockflöték, rebec, ének), Andrejszki Judit (csembaló, ének) és Szabó Zsolt (viola da gamba) mintegy bő órában gondoskodott róla, hogy a szóban forgó instrumentumok hangja is eljusson a fülekbe. Méghozzá nem is akárhogyan.

A Shakespeare korabeli reneszánsz muzsikák sora a bárd műveihez kapcsolódó londoni Globe Színház muzsikáival, azon belül egy ismeretlen szerző alkotásaival kezdődött. Jó volt hallani a kor magyar géniuszát is: Balassi Bálint énekelt versei magyar szóval és Kárpát-medencei vért pezsdítő harmóniákkal szólaltak meg. Ezek után a publikum franciahonba látogathatott el, így az akkori tánczenében igencsak elterjedt tekerőlant is központi szerephez juthatott. A következő blokkban, John Playford szerzeményei között felismerhettük a korszak talán legismertebb muzsikáját, a Greensleeves dallamát is. A fennmaradt Vietoris-kódex jóvoltából magyar táncok csendültek a XVII. századból, majd újabb angol nóták hangzottak el a Shakespeare's Globe Színházból. A Mandel Quartett Európa-szerte ismeretes hajdúnótákkal búcsúzott, majd a szűnni nem akaró vastapsért hála az est tételeinek sorából kilógó, XIX. századi verbunkosokat hallhattunk a Bécsi kódexből.

Milyen csodálatos a szárnyaló fantázia, amellyel gondolatban bárhová eljuthatunk. A zene sem különben, amely képes rá, hogy a hallótávolságában lévők képzeletben együtt utazzanak – akárcsak legutóbb a várszínházban: Shakespeare korába.

Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
+
+
+
+
+
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)