Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés:
oldalakon
dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Shakespeare a kortárs képzőművészek plakátjain

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • S. E.KULTÚRA • 2015. július 03. 19:30
Shakespeare a kortárs képzőművészek plakátjain
Kiállítás nyitotta meg a tizenegyedik gyulai Shakespeare Fesztivált
Plakátkiállítással kezdődött meg július 2-án a tizenegyedik Shakespeare Fesztivál. A kamaragalériában helyet kapó, Shakespeare a kortárs képzőművészek szemével címet viselő tárlaton filmplakátok, valamint fiktív, már bemutatott és bemutatás előtt álló előadások plakátjai is láthatók.
____Eredeti-GYHRCSD_0010.JPG

Koltai Tamás a kiállítás megnyitóján 

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba 

A július 12-ig megtekinthető kiállítás központi anyagát az Uránia Nemzeti Filmszínházban áprilisban bemutatott tárlat darabjai adják. A drámaíró születésének 451. évfordulója alkalmából szervezett kiállítás kurátora, Gyárfás Gábor grafikusművész ismert plakáttervezők Shakespeare-rel kapcsolatos munkáiból válogatott össze egy csokorra valót, többek között azzal a céllal, hogy bebizonyítsa: a magyar plakát, színvonalát tekintve, még ma is lépést tud tartani az európaival.

– Akkor érdekes egy színházi plakát, ha gondolkodásra késztet – hangsúlyozta megnyitó beszédében Koltai Tamás, a gyulai fesztivál grémiumának tagja. A kritikus szerint a jó plakát nem lapos anekdotát mesél el, hanem felkelti és kitágítja a fantáziánkat.

– A plakát képzőművészet, ami a színháznak is fontos része. Amikor fiatal voltam, a színház még annyira anekdotikus és irodalmi volt, hogy egyáltalán nem voltak színházi plakátok, vagy ha voltak is, unalmasak és érdektelenek voltak. Ezek megjelenéséhez a színházba is be kellett kerülnie a képzőművészeti látásmódnak – mondta Koltai Tamás. A kritikus arra is kitért, hogy a plakát bizonyos értelemben „veszélyes műfaj”, hiszen egy-egy provokatívabb darab akár a cenzúra ürügyévé is válhat, és az előadás betiltását vonhatja maga után.

A tárlaton sokféle stílussal és megközelítésmóddal találkozhatunk, a shakespeare-i szöveguniverzum darabkái, motívumai újra és újra összekeverednek, hogy újra és újra új értelmet nyerjenek. Ami szinte az összes plakát sajátja: a humor és a játékosság. Az alkotók úgy tisztelegnek a drámaíró előtt, hogy közben nyelvet öltenek rá, persze csak amolyan Shakespeare módra, a dráma kedvéért. 

Pardon! Sex-pir – csipkelődik plakátján Gyárfás Gábor, a fonetika ördögét invokálva. Molnár Gyula geometrikus formákból építkező alkotása bakelitlemezekből és fémhulladékból rajzol női testet, kihívóan továbbgondolva a Sok hűhó semmiért című drámát. A kiállításon természetesen régebbi, ikonikus darabok is helyet kaptak, szemügyre vehetjük például a magyar plakátgrafika meghatározó alakjának, a tavaly elhunyt Helényi Tibornak a Polanski-féle Macbeth által ihletett munkáját.  

A látogatóknak a galériába vezető folyosó falát is érdemes végignézniük, hiszen ott a Gyulai Várszínház saját – régi és új – plakátjai kaptak helyet. Szilágyi András művészeti író szerint az Urániától átvett kiállítási anyag ezektől a saját alkotásoktól válik igazán egyedivé, mondhatni, gyulaivá.  

– Ma már nagyon kevés színház készíttet az előadásokhoz plakátot, hiszen ez külön költséggel járna. A várszínház egy korábbi, klasszikus, történeti anyaghoz a saját anyagát is hozzáteszi, ez teszi sajátossá ezt a tárlatot – fogalmazott lapunknak a teátrum művészeti tanácsának a tagja.  

Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
+
+
+
+
+
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)
Friss adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért.
Jöhet a süti?
Részletek KÉREM