Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Öröm nélkül nincs hatékony tanulás! - Dr. Vekerdy Tamás ellátta nevelési tanácsaival a gyulai szülőket is

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Csomós Éva • KULTÚRA • 2015. május 15. 13:20
Öröm nélkül nincs hatékony tanulás! - Dr. Vekerdy Tamás ellátta nevelési tanácsaival a gyulai szülőket is
A pszichológus Jól szeretni című előadását több száz szülő hallhatta a művelődési központban
____Eredeti-GYHRCSD_003.JPG

Dr. Vekerdy Tamás gyulán

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba

Dr. Vekerdy Tamás pszichológus, író Jól szeretni című előadását több száz lelkiismeretes és következetességre törekvő szülő hallhatta május 12-én, a gyulai Erkel Ferenc Művelődési Központban. A Nyitott Akadémia második gyulai rendezvényét ezúttal is Gutman Bea sorozatszerkesztő konferálta fel, majd a méltán ismert pszichológus szakember ragadta magához a mikrofont, vele együtt pedig a nézők figyelmét, hogy gyermeknevelési élettapasztalatait másfél órás előadásba tömörítve összefoglalja.

A gyakorlatias és szellemes előadó jó érzékkel mutatott rá a mindennapok leggyakoribb gyermeknevelési jellegzetességeire és legégetőbb problémáira - az otthoni és az intézményes működés terén egyaránt, miközben azt is felvállalta, hogy olykor széttárt karokkal ismeri el: maga sem tudja a helyes választ.

Így már mindjárt bevezetésként felvázolta a négy életkori csoport – 3 éves korig, óvodás, kisiskolás, kamasz – fejlődési szakaszait és viselkedési mintáit, útmutatást adott ezek megfelelő kezelési módszereire, miközben a szülők két fő nevelési álláspontjára is rámutatott.

A két csoport szerinte abban különül el élesen, hogy a szülők egyik tábora a gyermek személyiségének kibontakoztatására törekszik, „legyél az, aki vagy”, míg a másik álláspont saját elképzeléseit igyekszik utódjában valóra váltani: „legyél, akivé én akarlak tenni” – a pszichológus szerint ez utóbbi mindenképp megtöréshez, a későbbiekben pedig boldogtalansághoz vezet.

Megállapítása szerint az óvoda az ipari társadalom terméke, amire a gyermeknek valójában nincs semmi szüksége, ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy az iskoláskorú gyermekek ma Magyarországon nem iskolakötelesek, mindössze tankötelesek, miközben azt is megjegyezte, hogy a magántanulóknak lényegesen kevesebb idő is elegendő a tananyag elsajátításához az oktatási rendszerben tanuló társaikhoz képest. Ezzel kapcsolatban kifejtette, hogy a kulturális alapkészségek – mint az írás vagy az olvasás – elsajátítását nem célszerű gyorsan megtenni, amit az erre vonatkozó hazai felmérések eredményeinek más európai országok oktatási módszereinek eredményeivel való összevetésével igazolt.

Több példával is illusztrálta az alvás tanulási folyamatában betöltött szerepét „de nem úgy, hogy a soha el nem olvasott, párna alá rejtett könyv tartalma miként jut be a fejünkbe”, mivel az információ leülepedését a tanulások közötti megszakítások segítik elő, azok az időszakok, amikor épp nem is foglalkozunk a megtanulni kívánt anyaggal. Azt azonban határozottan leszögezte, hogy öröm nélkül hatékony tanulás sem létezhet.

Dr. Vekerdy Tamás a tehetség megnyilvánulásáról, kibontakozásáról és kibontakoztatásáról, valamint ennek az oktatási intézményben szerepet játszó hatásáról is hosszasan szólt. Mivel a tehetség öntörvényű és deviáns, észrevételei szerint az iskola nagyon rosszul viseli és a lehető legrosszabbul kezeli, mivel a megállapított 8-11 féle intelligencia közül a tanintézmények csak egynek kibontakoztatását vállalták fel.

Emellett a gyermekek kamaszkori viselkedési- és hormonális változásainak okairól is beszélt, e sajátos életszakasz kezelésével kapcsolatban is hasznos tanácsokkal látta el a kérdéseiket hozzá intéző szülőket.

„A kamaszság a második születés kora. Ilyenkor az ember karikatúraszerűen lát, és nem tud nem szemtelen lenni. Ugyanakkor a faggatott kamasz annak ellenére hazudik, hogy mániákus igazságkereső”. Erre az életszakaszra vonatkozóan a szakember elmondta, hogy „civilizációs degenerációként” ennek időszaka mindkét irányba alaposan kitolódott, a szociális pubertás szinte már általánossá vált, hiszen egyre gyakrabban 9-12 éves korban elkezdődik és – részben a megnyúlt tanulmányi időnek köszönhetően – egészen 25-28, sőt, 32 éves korig is kitarthat. Ennek következményeként az önálló élet elkezdése és a gyermekvállalás időpontja is későbbre tolódott.

Dr. Vekerdy Tamás előadásának második felét a közönségtől érkezett kérdések megválaszolására fordította, melyek között ezúttal – rendhagyó módon – írásban érkezők is voltak, a még bizalmasabb problémákat pedig négyszemközt, a földszinti előtérben, könyvei dedikálása közben orvosolta.

Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
+
+
+
+
+
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)