Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Jöjjön a szervízdíj, vagy maradjon a borravaló?

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • HÍREK • 2017. július 13. 15:30
Jöjjön a szervízdíj, vagy maradjon a borravaló?
Országos felmérésbe kezdenek az iparkamarák

Országos felmérésbe kezdenek az iparkamarák a vendéglátás fenti kérdésében. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Turisztikai Kollégiuma levelében úgy fogalmaz: július 4-i ülésén úgy határozott, hogy ezzel kapcsolatos álláspontja kialakításához az Önök segítségével egy országos felmérést készít.

szervízdíj vagy borravaló?

Fotó: Gyulai Hírlap

Annak érdekében, hogy az iparkamara képviselni tudja a helyi vállalkozók véleményét és az így kialakult álláspontot az országos fórumokon, kérjük Önöket, hogy szíveskedjenek elküldeni véleményüket az alábbi kérdésekről:

– Kötelező felszolgálási/szervízdíj legyen, avagy maradjon a választható felszolgálási díj/borravalós rendszer?

– A felszolgálási díj közreműködők közötti felosztásának szabályai, annak arányai kerüljenek a rendeletben meghatározásra, vagy maradjanak a jelenlegi előírások?

Jelenleg a felszolgálási díj alkalmazása a vendéglátóhelyek számára nem kötelező, amennyiben alkalmazzák, abban az esetben a 71/2005. (IX. 27.) GKM rendelet előírásait kell szem előtt tartaniuk. Ezen rendelet előírja továbbá, hogy a felszámított felszolgálási díjat havonta kell a vendéglátásban közvetlenül – üzletben – a közreműködőknek kifizetni, és a kifizetésnek meg kell egyeznie a felszolgálási díj befolyt összegének – külön jogszabályokban meghatározott – adókkal és járulékokkal csökkentett hányadával. A felszolgálási díj közreműködők közötti felosztásának szabályairól, arányáról az üzemeltetőknek a munkahelyi érdekképviseleti szervezettel, vagy annak hiányában a közreműködőkkel kell írásban megállapodni.

Várhatóan ezen rendelet előírásainak módosításával kerülhet sor a felszolgálási díj kötelező bevezetése.

A felszolgálási díj bevezetésének támogatása, illetve ellenzése eldöntése előtt figyelembe kell venni az alábbi szempontokat: a vendéglátásban egyre többen készpénzt helyettesítő eszközzel egyenlítik ki számlájukat, ami bizony a borravaló visszaszorulását jelenti.  A kötelező szervízdíj ezt a problémát jelentősen csökkentheti. A szervízdíj bevezetését a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) javasolja, ennek mértéke becslésük szerint 5-15 % lehetne. A kötelező díj bevezetésének végső célja az ágazatra jellemző alacsony keresetek növelése, ezzel a munkaerő megtartása, illetve nem titkolt cél az ágazat további fehérítése. Az online pénztárgépek bevezetése óta látványos ez a fehéredési folyamat, de annak érdekébe, hogy a vállalkozásban közreműködőket is érdekelté tegyük ebben a folyamatban, olyan ösztönzőket kellene a rendszerbe építeni, amelyek, további terhek (adó-, járulék- és adminisztrációs…stb.) nélkül motiválják a szereplőket a jövedelmek legalizálásában – áll Dunai Péter MKIK főtitkár levelében.

A Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara is begyűjti a véleményeket. Kérjük, hogy a fentiekkel kapcsolatos észrevételeiket, véleményüket a titkarsag@bmkik.hu e-mail címre legkésőbb augusztus 8-ig legyenek szívesek megküldeni.

Összes cikk - lent (max 996px)
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)