Szintvizsgázó a Harruckernes diák
Fotó: Gyulai Hírlap – Szabó Eszter
Mint megtudtuk, a Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara munkatársai ezekben a hetekben az iskolákkal együttműködve biztosítják a vizsgáztatás feltételeit és a szakmai hátteret.
– A megyei szinten 32 szakmában több mint 1000 tanulót érintő megmérettetés hátterét a kamara számára a Nemzetgazdasági Minisztériummal kötött megállapodása biztosítja – hangsúlyozta Mészárosné Szabó Anna, a Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szakképzésért felelős osztályvezetője. – A szakképzéssel kapcsolatos teendőink ellátásával 13 munkatársunk foglalkozik, hiszen – mint az talán még kevéssé köztudott – a szakképzés gondozása a gazdasági kamarák feladata – tette hozzá.
A kamarai garanciavállalás fogalma már 3 éve ismert, ami azt jelenti, hogy a hároméves szakképzésben a tanulóknak a nyári gyakorlatukat már külső képzőhelyen kell megkezdeniük a sikeres szintvizsgát követően. A külső képzőhellyel tanulószerződést kötnek, mely jogviszony a teljes képzési időre szól a szakmunkás bizonyítvány megszerzéséig. Kivétel ez alól, ha a tanulót a kamara földrajzi vagy egyéb akadályok miatt nem tudja elhelyezni külső gyakorlóhelyen.
A diákok tanult szakmájuk területén adnak számot tudásukról, a szintvizsgákon elsősorban kompetenciájukat mérik fel, és azt ellenőrzik, hogy irányított munkavégzésre képesek-e. Gyulán a hónap végétől cukrászok, szakácsok, kőművesek, eladók, szociális gondozók, ápolók, asztalosok és pincérek adhatnak számot az eddig tanultakról.
Kotroczó Józsefné, a Harruckern János közoktatási intézmény szakmai igazgatóhelyettese lapunknak elárulta: a diákok minden alkalommal nagyon izgulnak a megmérettetés előtt.
– Ez egy ugyanolyan komoly vizsgahelyzet, mintha egy szakmai vizsgán vennének részt. Vizsgabizottság előtt zajlik, sőt, feltétele is a későbbi szakmai vizsga megszerzésének. Túl az ismert előnyein arra is kiváló, hogy a fiatalok egy kicsit hozzászokjanak a megmérettetésekhez, vizsgahelyzetekhez – emelte ki a középiskola illetékese.
Szőke Nikolett, az egyik diák lapunknak elmondta, hogy a vizsga napján A, B és C tételt húztak, amelyek mindegyikén több feladat szerepelt.
– Én leginkább úgy tanulok, hogy az órákon odafigyelek, és mivel ezek a feladatok nem nehezek, így előtte már nem kell magolnom a könyvek fölött. Ma is így volt, és nagyon jól sikerült a vizsga. Én a B tételt húztam, ebben volt bizonylatkitöltés, almát kellett mérnünk, és szituációs feladatok is voltak, ezek között az áruátvétel is szerepelt. Ha elvégzem az iskolát, egészen biztos, hogy később is ezzel szeretnék majd foglalkozni – tette hozzá a vizsgázó.