Laár András a kamarateremben
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
Laár András tabuk nélkül és a legnagyobb komolysággal kezdett beszélni a szexualitásról, amiből minden földi lét megfogant, a gyárilag belénk oltott orgazmusról, amiből minden egyes ember létrejött, a gyönyörből fakadó téveszméről, hogy birtokolnánk egymást, pedig senki senkié. Mindenki más, mindenki egy én, egyén és egyéniség, ugyanakkor érző lény is. – Tinálatok nem tud jobban ti lenni valaki, mint ti. Csak ti tudtok ti lenni – bújt ki belőle olykor a megmosolyogtató, tautologikus Besenyő-énje.
Laár András feltárta előttünk a buddhizmus esszenciáját, a helyes felismerést, és gyógyírt ajánlott a szenvedésre. Hozzátette, a buddhizmus nem kirekesztő más vallásokkal szemben, sőt, elismeri, hogy másik is lehet üdvözítő. Füllel hallhatólag ismeri és becsüli a „varázslatos iratokat”, olvasta többek között a Koránt, a Tórát, a Bibliát, a Védákat. Úgy véli, a keresztény hit és a mostanában sokat emlegetett iszlám egy csoda. – Csoda, amelyet nem lehet elrontani, csak mert annak nevében és értelmét kiforgatva gyűlöletet keltenek emberek a világban. Mert mindent lehet jól és hülyén csinálni – fogalmazott a pap.
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
Előadónk szellemi-testi gyakorlatokkal is ellátta a közönséget. Percekig ült teljes csöndben a publikum, pusztán önnön légzésére figyelve, nem gondolva semmire az égadta világon. Ezt a nyugalmat semmi nem zavarhatta meg. (Hacsak nem a gondolat, hogy ezt éppen egy színházban teszi sokadmagával egyetemben.)
Laár monológjában szó esett Buddha kinyilatkoztatásairól, a nyolcrétű ösvényről, a jóga gyakorlatáról és hatásairól, a tantra élményéről és a tudat legkártékonyabb ősmérgéről, a teljesületlen, helytelen vágyakból adódó gyűlölködésről, amelynek legyőzésére szintén kaptunk receptet: elképzelhetjük magunkban dühünket, hogy pontosan hol van, mekkora és milyen. Mire mindez „kiderül”, már nem is létezik.
Előadásának mottója: a szexualitásban rejlik a legnagyobb teremtő erő, ugyanakkor a legnagyobb szenvedés is. (Nem véletlen, hogy utóbbit csupán egyetlen betű különbözteti meg a szenvedélytől.) Erre többrétű megoldást kínált: fontos, hogy a szexualitás ne váltson ki bűntudatot, valamint tudnunk kell, hogy saját és partnerünk fantáziáit korlátozni nemcsak káros, de lehetetlen is. Végül el kell felednünk a sóvárgást is, és szexuális tudatosságunk úrrá lesz a szenvedésen. A szexualitás alapból teremtő erő, amely lehet egy magasztos, fenséges gyógyító gyakorlat, amikor olyasvalakivel vagyunk együtt, akivel a szexuális együttlét során a testi orgazmus másodlagosnak hat.
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
„Az ember akárhány autót előz meg, mindig vannak előtte!” Az efféle hangsúlyos mondanivalók mögül azért elő-elővillant Besenyő E. K. K. S. B. István – azaz: Besenyő Ezúttal Kifejezetten Komoly Sőt Bölcs István – egy-egy jellemző grimasza, hanglejtése, taglejtése, amelyet kacarászva üdvözöltünk. És persze előkerült egy gitár is: buddhista mantrák és az „égi mester által ihletett” dalok csendültek, közben nem mellékesen többszólamú torokéneklést is hallhattunk. Az „ősnyugalom legbelül” mantrázása után végül áldást mondott minden lény boldogságáért a ZEN-ész.
Aki KFT-dalokat remélt, vagy az agyament humoristára számított, az is előbb-utóbb rájött, hogy Laár András komolysága mesterkéletlen, szeretete őszinte, humora zsigerből ered. Mert ugyanaz a hiteles személyiség, mint amikor játszik, zenél vagy hülyül. Laár András akkor is Laár András, ha „nooormális”.