Liszt Ferenc két kedves növendéke, Aggházy Károly és Giovanni Sgambati címmel hirdette meg gyulai hangversenyét a Simándy József Énekverseny két díjazottja, Molnár Tímea szoprán és Papp Viktor tenor. Az énekeseket Nagy Márta kísérte zongorán a Gyulai Almásy-kastély Látogatóközpont előtti téren megrendezett pénteki koncerten, amely az idei Kastély Zenei Napok első estjének második programelemét képezte.
A gyulai fesztiválszezon záró rendezvényére meghívott előadóművészek a Magyar Művészeti Akadémia támogatásával valósították meg az ország más városaiban is bemutatott műsorukat, azzal a céllal, hogy a hazai közönséggel is megismertessék Liszt Ferenc két tehetséges tanítványának életművét. Repertoárjukba dalok, zongoradarabok és operarészletek kerültek be.
A pénteki hangversenyt két Erkel-mű vezette fel, Mara románca a Brankovics György című operából és a Magyar tánc a Bánk Bánból, utóbbi a gyulai publikum nagy megtiszteltetésére. Giovanni Sgambatiról csak ezt követően tudhattunk meg többet. Noha az 1841-ben született és 1914-ig élt olasz komponistát Liszt Ferenc a legnagyobbra becsülte tanítványai közül, a Liszt-kutatók kivételével Magyarországon ma alig ismerik. Olaszországban viszont, különösképpen Rómában, fő működési helyén emlékét napjainkban is aktívan őrzik. Hátrahagyott művei közül többek között a Tu sei proprio come un fiore, a Vecchio castello, a Separazione és az Il tramonto címűt hallgathatta meg a nagyérdemű.
A másik szeretett növendék, Aggházy Károly 1885-ben született, és idén száz éve annak, hogy elhunyt. Mesterére abban hasonlított leginkább, hogy magyarságához hozzá hasonló lelkülettel ragaszkodott, és amit a maga idejében megtehetett, azt meg is tette a magyar zene érdekében. Elsőként Az est a táborban című zongoradarabját adta elő Nagy Márta, majd két dala következett, a Mint a harmat és a Cinka Pannáé a Rákóczi Ferenc fejedelem emlékére szimfonikus énekkölteményből.
Kuriózumként hatott a két megzenésített vers is: Nicolaus Lenau Bitte című költeményének zenei értelmezése, és az adott hangulathoz alkalmazkodott Holdfénynél. Ennek élményét gazdagította egyediségével a két egybekomponált francia tánc, a Gavotte musette zongorán, és a négykezes Magyar versek, amelyben azt is megtapasztalhattuk, hogy az operaénekesek nem csak az emberi hangnak, hanem a billentyűknek is a mesterei.
Az őszbe tartó meleg augusztusi estén frissítőként került terítékre a Tavaszi dal is, valamint a ritkán előadott Ninon szerenádja, amit Aggházy Károly kor- és kartársa, Hubay Jenő feleségének, Czebrián Rózának ajánlott.
A rokonhangzat miatt Robert Schumann is helyet kapott a válogatásban. Különös varázst kölcsönzött az összeállításnak, hogy a muzsikus költőtársát, Heinrich Heinét is bevonta a játékba, s így a Lieb’ Liebchen strófái dallammá minősülve tették kedvesebbé, befogathatóbbá a produkciót.
Mivel Aggházy Károly csupán egyetlen operát írt, a Kastély Zenei Napokon csupán ebből az egyből kaphattunk ízelítőt. Maritta áriája azonban kárpótolta a hiányt, hisz menyei pillanatokat teremtett.
A Molnár Tímea, Papp Viktor és Nagy Márta a címadó Liszt Ferenc A Rajnánál című művével búcsúzott el a kastélypark zenekedvelő közönségétől, amely ugyan nem töltötte meg a nézőteret, de legalább értékelte azt a szépséget, amellyel megajándékozták.
Ma este 6 órától a Magyar Honvédség hódmezővásárhelyi zenekara koncertezik a látogatóközpont előtti téren, fél kilenctől pedig a helyi PowerBeat Ütőegyüttes műsorára várják ez érdeklődőket. Jegyek, bérletek a helyszínen is kaphatók. Kedvezőtlen időjárás esetén a megváltott belépőket visszaváltják.