Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Elmerültünk a fényben és a gyönyörben

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Gurzó K. Enikő • KULTÚRA • 2018. július 27. 17:00
Elmerültünk a fényben és a gyönyörben
Rákász Gergely orgonázott a belvárosi katolikus templomban

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba 

A klasszikus zene magyar lovagja szólaltatta meg július 26-án a hangszerek királynőjét a Nádi Boldogasszony katolikus templomban. Rákász Gergely a Gyulai Várszínház nyári évadja keretében koncertezett városunkba.

Egy műsoron kívüli Ave Mariával indította Illumination című koncertjét Rákász Gergely a belvárosi katolikus templom hajójában felállított saját orgonáján. Az eredetileg karácsonyi összeállításként útnak indított hangversenyt a klasszikus zene magyar lovagja a hely és a pillanat adottságaihoz adaptálta, ezért arra kérte az egybegyűlteket, gyújtsanak meg egy-egy gyertyát hiányzó szeretteik megidézésére. Mivel sokan éltek a lehetőséggel, a produkció gyertyafénynél folytatódott, amitől egyfajta spirituális, bensőséges jelleget öltött.

A hivatalos koncert ezt követően bontakozott ki, s egyértelműen a barokk mozgalmas világába vezetett. Erről a távoli világról és meghatározó muzsikusairól kaptunk kimerítő és ízes előadást a várszínház meghívottjától, aki nem először lépett fel városunkban.

 

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba 

A sort a 340 éve született Vivaldi Négy évszakjával indította. Ennek bevezető szövegéből tudhattuk meg, hogy az olasz komponista, aki egyébként hivatásos katolikus pap volt, imádta a sikert, és ezért meg is tett mindent: lángoló vörös hajkoronájával úgy száguldozott a világban, mint egy rakéta. Ez a szertelen karakter, a felfokozott életigenlés határozta meg a Nádi Boldogasszony hajlékában felcsendült szerzeményét is.

Vivaldi gömbölyű és képszerű formáinak ellentétjeként kaptak helyet a folytatásban Bach D-dúr szvitjéből az Air szólamai. A nagyon szigorú és precíz német szerzőt ebben az időszakban még a főúri környezet inspirálta, s ez még inkább elmélyítette dallamvilágának komolyságát.

De aztán előlobbant a háttérből Pachelbel, aki kölyökzseniként tűnt fel, majd igazi rocksztárrá nőtte ki magát a saját korában (ezt erősíti meg az utókor gyakorlata, hisz csaknem húsz rockbanda dolgozta fel egy-egy művét), és Vivaldihoz hasonlóan ő is elkövetett mindent, hogy a szakmájában a leghíresebb, a legnagyobb legyen. Tőle a remekbe szabott, rafináltan egyszerű D-dúr kánont hallgathattuk meg Rákász Gergely hatásos regisztervariációiban.

 

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba 

És hogy ne azzal menjen haza a közönség, hogy Bach egy távolságtartó, mogorva, egysíkú ember volt, megmutatta nekünk ezen az estén gyöngéd, taliános személyiségjegyeit is, ami évszázadokkal ezelőtt a mester és az olasz zene kézfogásának lett az eredménye. Bach ugyanis nagy tisztelője volt Vivaldinak, ezért néhány hegedűversenyét átírta orgonára. Ezek egyike a BWV 593 A-moll concerto, amelyben nemcsak hogy felbontja az akkordokat, hanem még túl is nő újításával az olasz virtuózon.

A lélek és a fény varázslata című látványkoncertet Bizet közkedvelt Carmen-szvitje zárta. A legmegérintőbb pillanatai mégis azok voltak ennek a találkozásnak, amikor az orgonaművész karnyújtásnyi távolságból köszönte meg a nagyérdemű megtisztelő figyelmét. Csupán a hangszerek királynőjének klasszikus faillata hiányzott egy picikét ebből a fenséges kompozícióból.

 

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba 

Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
+
+
+
+
+
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)