Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Egyszer talán az életed múlik rajta

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Szilágyi Szabolcs • MAGAZIN • 2017. július 18. 15:00
Egyszer talán az életed múlik rajta
Részt vettünk a Békés Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság alapszintű vezetéstechnikai képzésén

Eltölthettem egy napot a katasztrófavédelem három remek vezetéstechnikai trénerével. Megnézhettem őket munka közben, ott állhattam mellettük, és hallgathattam, milyen végtelen türelemmel adják át tudásuk egy részét a jelenlévőknek, biztatva, ösztönözve őket. Soha nem láttam még ilyen jól összeszokott csapatot. Itt mindenkinek megvolt a feladata, amit profin végre is hajtott.

____Eredeti-P7070202.jpg

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Szilágyi Szabolcs

Zökkenőmentesen, jó hangulatban telik a nap. Közben persze egy-egy jó sztori is felelevenedik. Jókat derülünk! Egyedül talán a tűző nap, a tikkasztó hőség és a 60 Celsius-fokos aszfalt szeghetné kedvünket, de senki nem panaszkodik. Ezek a körülmények most. Ezeket kell elfogadni.

Ezek a fiúk egész héten itt vannak, napi húsz emberrel foglalkoznak átlagban ezen a tanpályán. Hogy milyen apropóból? A 16/2013 (V.28) BM-utasítás alapján, mely a hivatásos katasztrófavédelmi szervre is vonatkozik, szolgálati gépjárműveket csak olyan személy vezethet, aki megfelel egy alapszintű vezetéstechnikai vizsgán. Ennek keretében zajlik ország szerte az oktatás, melyen több ezer főnek kell részt vennie. A rendelet alapján ide tartoznak a katasztrófavédelem hivatásos, valamint kormánytisztviselői és közalkalmazotti, valamint munkavállalói állománya, de még a Bevándorlásügyi Hivatal emberei is. Utóbbiak ugyan nem tartoznak a katasztrófavédelemhez, de a BÁH-nak nincs saját csapata erre a feladatra, így esett a választás a katasztrófavédelem trénereire.

A képzés egynapos. Nagyjából húszfős csoportokra osztva zajlik az oktatás ország szerte. Ehhez persze minősített tanpályákra van szükség, melyek méretük miatt okoznak némi fejtörést a szervezőknek. A pályaelemek azonosak mindenütt. A helyi adottságokat figyelembevéve alakítják ki a pályákat, ezért ezek lehetnek egymástól eltérőek, de a gyakorlatok elemenként megegyeznek. Ezért történt az, hogy a békéscsabai képzést nem saját telephelyen, hanem egy Kétegyházi úti rakodóterületen rendezték be.

Az oktatás elméleti képzéssel kezdődik, ahol a menetlevél kitöltésének egységesített formáját és szabályait ismerhetik meg a hallgatók. Ezt követi egy gépjármű-biztonságtechnikai rész, illetve egy rövidfilmnek a megtekintése, amely ízelítőt ad a folytatásról.

 

____Eredeti-P7070026.jpg

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Szilágyi Szabolcs

A tanpályán persze elhangoznak a kötelező instrukciók annak érdekében, hogy az oktatás személyi és járműsérülések nélkül történhessen. A vezetési elmélet után végre mindenki elfoglalhatta helyét a volán mögött vagy éppen az első utasülésen. Ez utóbbi a balansz. Az itt helyet foglaló utas biztosítja a jármű egyensúlyát, hogy az minden irányban azonos menettulajdonságokkal bírjon. Emellett persze, mint ahogy azt az oktatók is mondják: „Okos ember a másik hibájából tanul!” Itt kiválóan át lehet élni a pályát, látni lehet, mire hogy reagál az autó, s ezt a tapasztalatot lehet később hasznosítani.

A pályán először alapvetően két elemet gyakorolnak a résztvevők. A garázsméretű helyre történő beállást orral és tolatva minden irányból, valamint a szlalomozást. Amikor ez már mindenkinek megy, akkor következik egy hirtelen elkerülést szimuláló elem gyakorlása, valamint egy cél- és vészfékezés, mely a közúti közlekedésben előforduló veszélyhelyzeteknél lesz jól hasznosítható.

A pályaelemeket egyre növekvő sebességgel hajtják végre, 30 km/h-tól – 5km/h lépcsőkben – egészen csúszáshatárig.  

– Ennyi? – mosolyognak most biztos egy páran az olvasók közül. Nos, a „Schumacherek” véreznek el leghamarabb a pályán. Hamar lelohad az önbizalom, s rá kell jönni, hogy nem eszik olyan forrón a kását. Mások szégyenkeznek kicsit az ügyetlenkedésükért, de aki figyel, és nyitott a trénerek szavaira, hamar ráérezhet a helyes ritmusra.

 

____Eredeti-P7070043.jpg

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Szilágyi Szabolcs

A vizsgapálya a négy fenti elemből épül fel. Itt a pályát 60 másodperc alatt kell teljesíteni. Három próbálkozási lehetőség van! Egy bója fellökése öt másodperc büntetést von maga után. Nem egy „mission impossible”, de oda kell figyelni! 

Hogy mennyire nem az, azt az bizonyítja a legjobban, hogy nekem volt szerencsém beülni a vezető oktató mellé egy körre. Amikor egy határozott fékezéssel megérkeztünk a kiindulópontot jelentő „garázsba”, mielőtt feleszméltem volna, hátramenetet kapcsolt, és elindultunk vissza a pályára. Tolatva végig!!! – na, ez volt az egyperces kör, amit tolatva tettünk meg! Természetesen ezt a tanulóktól nem várják el, ezzel pusztán azt kívánták bemutatni az oktatók, hogy a pálya teljesíthető kihívást jelent a résztvevőknek.

Ez az alapszint. Ezt a szintet egy közepesen gyakorlott sofőrnek, az itt eltöltött nap után, hoznia kell! Ennyi térérzettel, vezetési rutinnal a közlekedésben részt vevőknek rendelkezniük kellene civilben is. Az emelt szint ennél lényegesen több elemből álló, értelemszerűen sokkal nehezebb is, de azt már csak azoknak a gépjárművezetőknek kell teljesíteniük, akik megkülönböztető jelzést használnak. 

 

____Eredeti-P7070126.jpg

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Szilágyi Szabolcs

Egy kis személyes a végére

A képzésen sikeresen részt vevők arányát akár vehetjük statisztikai adatnak is, hiszen ezek az emberek túlnyomórészt irodisták, kétkezi munkások, akik évek, évtizedek óta rendelkeznek jogosítvánnyal. Vagyis pont olyan emberek, mint mi. Mindannyian dolgoznak valahol, és használnak autót ahhoz, hogy eljussanak A-ból B-be. Ők történetesen egy olyan cégnél, amely bele esik abba a körbe, ahol ezt a képzést most előírták.

A vezetéstechnikai tréningen nem mindenkinek sikerült elsőre teljesítenie az elvárt követelményszintet, azonban ők a következő képzés során ismét bizonyíthatják rátermettségüket, amelyen már nagy valószínűleg sikerrel járnak.

Természetesen nem mindenki születik versenyzőnek. Nem is kell, hogy az legyen, de a biztonságos és tudatos gépjárművezetés elvárható lenne mindenkitől, hiszen az autózás, ahogy mondani szokták, egy „veszélyes üzem”. Itt nem csak anyagilag felelünk. Felelünk a közlekedésben résztvevők biztonságáért, az utasainkért és a saját épségünkért is. Tehát fontos lenne, hogy lehetőségeinkhez mérten jól reagáljunk le bizonyos helyzeteket. Ehhez pedig sok gyakorlásra és tanulásra lenne szükség, amely ma hazánkban nemcsak, hogy nem követelmény, de a lehetőségek se nagyon adottak hozzá. 

 

____Eredeti-P7070032.jpg

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Szilágyi Szabolcs

A jogosítvány megszerzésekor sem kapnak ilyen irányú képzést a sofőrjelöltek. Vannak ugyan vezetéstechnikai központok, de ezek inkább a főváros közelében helyezkednek el, és a puszta meglétük mit sem ér, ha nincs kialakult igény az emberekben arra, hogy időnként áldozzanak arra, hogy igénybe vegyék ezeket. Pedig gondoljunk bele, a mai járműparkot figyelembe véve, egy kisebb koccanás is jóval nagyobb anyagi kárt okozhat, mint amekkora kiadás egy ilyen tréningen való részvétel.

Jó lenne, ha a jogosítvány megszerzéséhez is kötődne egy ilyen jellegű tréning. Ezzel adnának némi alapot a friss jogsihoz, és talán felkeltenék az igényt arra, hogy minél többen látogassunk meg időről időre ilyen képzési központokat. A vezetéstechnikai tréningek kiválóan szimulálják a közlekedésben adódó veszélyhelyzeteket, az instruktorok segítségével ezekre begyakorolhatjuk a helyes reakciót, mely, higgyük el, belénk ivódik, s ha majd szükség lesz rá, velünk lesz, hogy elkerülhessünk akár egy súlyos balesetet is.

 

____Eredeti-P7070092.jpg

 

Fotó: Gyulai Hírlap – Szilágyi Szabolcs

Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
+
+
+
+
+
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)