baji miklós zoltán
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
– Közel másfél év van mögöttünk, több mint százezren jártak itt nálunk az állandó kiállításon – mondta Dombi Ildikó. – Fantasztikus időszaki kiállításaink voltak, és a paletta a mai estén egy újabb színnel bővül. Egy olyan helyen, amely csak időnként volt látható, de nyárra megnyílik a turisták és a városlakók előtt: a Török toronyban a képzőművészetnek egy teljesen új területével, a kortárs művészettel ismerkedhetnek meg a vendégek.
Az ügyvezető igazgató kiemelte, hogy az Almásy-kastély látogatóközpont egy 21. századi kiállítótér, ahol a múlt és a kortárs megjelenítés együtt van jelen.
Dr. Nagy Imre történelmi áttekintést adott arról, hogy tulajdonképpen honnan ered a Grál fogalma, ezzel segítve azt, hogy a vendégek megértsék, vagy legalább közelebb kerüljenek a látottak megértéséhez. A kiindulópont természetesen Jézus Krisztus halála volt, hiszen sokan azt a kelyhet vélik a Grálnak, amellyel felfogták a kiömlő vérét, de nem mehettünk el szó nélkül Artúr király mondaköre mellett sem, a legtöbben ugyanis innen ismerik ennek a misztikus edénynek a történetét.
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba
– Az egész mondakörben a keresés a kulcsszó, ez a keresés pedig jellemző Baji Miklós Zoltán eddigi munkásságára is. Az a kiállítás, amit itt megnyitunk, egy 2012 óta zajló projekt, az úgynevezett téglaprojekt legfrissebb állomása, ahol Baji Miklós Zoltán olyan pozitúrában megörökített őrzőket formált meg, amelyek bevezetnek minket a Grál-világ titokzatosságába.
A művész megköszönte a lehetőséget azoknak, akik a kiállítás helyszínét biztosították. Elmondása szerint, már akkor összeállt a fejében a kép a tárlatról, amikor először járt a toronyban. A megnyitóünnepség végén BMZ, Jacobus Cura zenész és Baji Timkó Sára Róza, az alkotó lánya adtak elő egy egészen szürreális, egyben elgondolkodtató performanszot, amellyel a tárlatra hangolták a közönséget.
A kiállítást október 1-jéig minden érdeklődő díjmentesen tekintheti meg.
Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba