Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Mozart nővére

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • I. Y. • KULTÚRA • 2017. március 21. 12:00
Mozart nővére
Filmvetítést tartottak az ifjaknak a gyulai művelődési központban

Második alkalommal tartottak ifjúsági filmvetítést az Erkel Ferenc Művelődési Központban. A matinén a Nannerl, Mozart nővére című film volt látható. Kevesen tudják, hogy a zseniális Amadeusnak volt egy nem kevésbé tehetséges nővére, akit azonban öccse nagysága háttrébe szorított. Róla készült egy elgondolkodtató alkotás 2010-ben, amelyet nálunk 2012-ben mutattak be, mint a világban előre törő feminizmus egyik újabb gyöngyszemét.

____Eredeti-373865_0.jpg

Jelenet a MOZART NŐVÉRE CÍMŰ FILMBől

Forrás: Port.hu 

Ahogy az elején a beszélgetést vezető Fodor György tanár úr megfogalmazta: „ezeknek a filmdélutánoknak az a célja, hogy a feltörekvő generációhoz olyan érzéseket, információkat és gondolatokat juttasson el, amelyek befolyásolják, felülírják a nem túl biztató kortárs kultúrtrendeket, vagy egyáltalán beszivárogtatnak valamilyen morális értéket a mindennapi szellemi robot elembertelenítő hatásmechanizmusába”. Talán ezért is lenne jó, ha szélesebb körben válna népszerűvé a filmklub, hiszen „…kiskoromban azt hittem, ahhoz, hogy valaki elmeneküljön, fel kell állnia, és ténylegesen el kell rohannia otthonról, mint a gyerekek teszik a filmekben. Egy haragos kiáltás, egy bevágott ajtó, és indulás világgá. Később rájöttem, hogy sokan menekülnek el anélkül, hogy megmozdulnának” (Cecelia Ahern).

Wolfgang Amadeus Mozartot (Wolfi) még az is ismeri, akinek egyébként nem sok köze van a zenéhez, vagy nem hallgatja vagy nem érti. Megtanuljuk a nevét az iskolában, ahogyan azt is, hogy csodagyerekből lett hatalmas világhírű zeneszerző. Filmektől kezdve a temetésekig mindenhol felcsendül a zenéje, ünnepi események során fogyasztjuk a róla elnevezett csokoládégolyót. Az imázsépítés legsikeresebb darabja az 1984-es Amadeus, amely a rendező Milos Formannek és az író Peter Schaffernek 8 Oscar-díjat hozott. A tavalyelőtt elhunyt René Féret francia rendező családjával alkotta meg ezt a francia nyelvű családi drámát, amely egy másik Mozartra koncentrál. Az Anjou Lafayette filmforgalmazó stáblistájából kiderül, hogy a rendezés, a produceri munka, a forgatókönyv is a házaspár nevéhez fűződik (René és Fabienne), míg Nannerl (Marie) és Lujza hercegnő (Lisa) szerepeit a lányaik játszották.

Mozartot ismerni evidensnek tűnik, azt már sokkal kevesebben tudják, hogy Wolfinak élt egy Maria Anna Ignatia Walburga Mozart (1751–1829) nevű nővére is – becenevén Nannerl, aki 5 évvel volt idősebb öccsénél, egyedüli nővér, ugyanis csak ketten maradtak életben a 7 gyermek közül. A leány legalább annyira tehetséges volt, mint a saját korában már szupersztárnak számító kisfiú...csak rosszkor és rossz helyre született. Ugyancsak Salzburgban kezdte pályáját, amikor 7 éves volt, apja, Leopold Mozart elkezdte zongorázni tanítani. Kezdetben ő is csodagyermeknek tűnt: 11 évesen már nehéz műveket is el tudott játszani. Apja őt is elvitte Wolfganggal együtt Bécsbe és Párizsba, hogy koncertezzenek – közben mindig letagadott pár évet a korukból, hogy tovább tartson a csodagyermekekre épített vagyonszerző körút sikere.

A Mozart nővér kiváló csemballistává és zongoristává érett. Tehetségét később azonban felülmúlta öccséé, aki zeneszerzőként is határozottan elboldogult. A testvérek között nagyon szoros volt a kapcsolat, saját titkos világot és nyelvet alakítottak ki. Általában a betegségeket is közösen kapták el (hastífusz, himlő). Nannerl megmutatta öccsének, hogy a zenén keresztül szavak nélkül is lehet kommunikálni. Az ösztönösen tehetséges kisfiúnak nővére segített megérteni, lefordítani azt, amit apja magyarázott és precizitásával kifinomultságára is hatott. 

Wolfgang több zongoraművet is írt, főként duetteket, hogy testvére együtt játszhasson vele – Louis Carrogis Carmontelle vízfestményén együtt láthatók apa és gyermekei. Wolfi hitt Nannerl tehetségében, és úgy vélte, zenészként vagy zenepedagógusként sikeres lehet. Nővére azonban nem váltotta be teljesen a hozzáfűzött reményeket, ugyanis a kor követelményrendszerének kellett megfelelnie, amely a nőkkel szemben alapvetően a „másodhegedűs” szerepet támasztotta.

Bár öccse túlnőtt és eltávolodott apjuktól, Nannerl a családfő irányítása alatt maradt, emiatt – és a társadalmi hagyományok miatt – apjuk úgy döntött, főként Wolfgangra koncentrál, Nannerlnek pedig férjhez kell mennie. Hogy biztos legyen abban, hogy valaki „tiszteletreméltóhoz” megy hozzá, az idősebb Mozart elutasította a lánya által választott jelölteket, és egy gazdag bíróhoz, Johann Baptist Franz von Berchtold zu Sonnenburghoz adta hozzá, aki 15 évvel volt öregebb, előző két házasságából már öt gyermeke született – aztán nekik még lett 3 közös, de csak egy érte meg a felnőttkort. Az öcsikének többet volt szabad, hiszen ő Constanze Webert vette feleségül, szerelemházasságot köthetett, miközben korábban annak nővérének, a primadonna Aloysia Webernek csapta a szelet felelőtlenül. Nannerl elhidegült öccsétől, noha számos beszámolója maradt fenn közös kirándulásról, látogatásról, kártyapartikról, céllövöldeversenyekről és egy-egy házi muzsikálásról is.

Apjuk halála után újra felvették egymással a kapcsolatot, de levélváltásaik formálisak maradtak, és főleg a vagyonnal foglalkoztak. Nannerl zeneórákat adott tanítványoknak, és férjével St. Gilgenben éltek (anyja szülőházában), három gyermekükből egy érte meg a felnőttkort. Élete utolsó öt évét vakon élte le Salzburgban. A hiedelmekkel ellentétben nagy vagyont hagyott hátra.

Összes cikk - lent (max 996px)
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)