Drasztikusan, majdnem felére csökkent a Gyulára látogató külföldi vendégek száma a legfrissebb felmérés szerint. A fürdővárosba érezhetően kevesebben érkeztek belföldről is – derült ki a Gyula Televízió 3Téma című műsorából, melynek Komoróczki Aliz, a helyi turisztikai kft. ügyvezetője volt vendége.
Közel 10 százalékkal csökkent a belföldről Gyulára látogató vendégek száma – hangzott el a 3Témában, melyet péntek este és szombat délelőtt ismételnek. A Gyula Televízió közéleti magazinműsorában ezúttal a KSH legfrissebb adatsorára építve a turizmus csöppet sem rózsás helyzete volt a téma. Az első látásra kedvezőtlen adat mögött azonban bizakodásra okot adó tények is meghúzódnak.
A statisztikai hivatal által vizsgált, 2010-es esztendőben átalakítás miatt nagyrészt zárva tartott két nagyobb gyulai szálláshely, másrészt viszont megjelent egy olyan örvendetes adat, mely a turisztikával foglalkozó szakemberek körében igazán okot adhat a derűre.
A szűken 50 ezer, Gyulát felkereső vendég ugyanis 214 ezer vendégéjszakát töltött el a városban. Sokáig a helyi turizmus egyik legnagyobb problémája volt, hogy a vendégek sokszor csak egy-két napon, legfeljebb egy hosszú hétvégén át időztek itt. Ez a tézis megdőlni látszik, hiszen egy vendég 2010-ben már átlagosan több mint négy éjszakát üdült a városban. Ez, a mintegy 7 százalékos emelkedés különösen annak fényében figyelemre méltó, hogy a külföldi vendégek nemcsak kevesebben jöttek, hanem jóval kevesebb időt is töltöttek a városban. Ha ehhez hozzászámoljuk a szállodák bezárását, a belföldi vendégszám mintegy 10 százalékos csökkenését, elmondhatjuk, hogy aki Gyulára jött, az nem egy-két napra érkezett, hanem szívesen töltött el hosszabb időt a városban. Nem véletlen hát, hogy a város a legfrissebb felmérések szerint a 10. legkedveltebb turisztikai célpont a belföldi utazók körében.
Komoróczki Aliz a Gyula Televízió műsorában kérdésre válaszolva elmondta: a nagy gyulai szálláshelyek egyre inkább megütik azt a mércét, mely a fővárosban vagy a nyugati országrészben elfogadottnak mondható. Lemaradás tapasztalható viszont a vendéglátó helyeken, éttermekben. Itt még kevéssé érvényesülnek azok a trendek, melyek a nemzetközi gasztronómiát, éttermi kultúrát meghatározzák. Az ügyvezető egyúttal fontosnak nevezte a várfürdő további fejlesztését, mely az ide látogató vendégek első számú célpontja.
A turisztikai ágazatot ért veszteségek ellenére tehát kijelenthető, Gyula továbbra is a Dél-Alföld meghatározó központja. Békés megyében – lényegében minden tekintetben – abszolút első a város. Ugyanakkor több vendég volt kíváncsi a várra és a várfürdőre, mint Kecskemétre. Bár Szegeddel e tekintetben a fürdőváros nem veheti fel a versenyt, a Gyulára érkezett kevesebb vendég több éjszakát töltött itt, mint a Szegedre látogatók.