Mostanában nem egy ismerősömtől hallom, hogy telefonos csalók vagy adathalászok próbálták meg átverni. Szerencsére sikertelenül.
Kolléganőmnek a Takarékbank nevében küldtek sms-t, amelyben a következőket írták: „Jogosulatlan tranzakció a számlájáról, a tranzakció tartott. Ha nem tette meg, kérjük, ellenőrizze adatait a tranzakció visszavonásához”. Az üzenetben egy URL-t is megadtak, ahol elvégezhető az „adatellenőrzés”. Mivel kolléganőm nem a Takarékbank, hanem az OTP ügyfele, rögtön gyanús volt neki az sms, így figyelmen kívül hagyta az adategyeztetésre vonatkozó kérést.
Szomszédomat azzal hívták fel telefonos csalók, hogy Angliában élő fia bajba került, bevitték a rendőrségre. Azt kérték, küldjön pénzt, hogy kisegítse a gyerekét. A szomszédomnak gyanús volt a dolog, ezért utalás helyett felhívta a fiát, így rögtön kiderült, hogy át akarták verni. Sajnos nem mindenki ilyen szemfüles, többektől sikerült már hasonló módszerrel pénzt kicsalni. A járási ügyészség nemrég egy 15 tagú bűnszervezettel szemben emelt vádat, a csoport tagjai majdnem tízmillió forintot vettek el idős emberektől.
Legújabban az áramszolgáltató nevében küldözgetnek valótlan számlaértesítő vagy emlékeztető elektronikus leveleket, hogy megszerezzék az ügyfelek fizetési adatait. Az adathalász-támadásra csak a gyanús e-mail-cím utal.
Sajnos a sok negatív tapasztalat miatt az ember hajlamosabb a bizalmatlanságra. Nemrégiben egy ismeretlen azzal szólított le a bankautomatánál, hogy utaljak el helyette egy összeget, amit a tranzakció után készpénzben odaad. Lehet, hogy nem akart átverni, de inkább nemet mondtam.