Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Amikor a testek összegabalyodnak

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Gurzó K. Enikő • KULTÚRA • 2017. március 26. 09:30
Amikor a testek összegabalyodnak
Pindroch Csaba a Gyulai Várszínház Kamaratermében is „megnősült”

Milyen az a házasság, amelyiket arcrezdülés nélkül irányítja az anyós, dörmögi szét az após? Elmentünk, hogy meghallgassuk, megnézzük. Az aktuális helyzetről március 23-án Pindroch Csaba tartott előadást a Gyulai Várszínház Kamaratermében.

____Eredeti-Pindroch.jpg

Fényképünk Pindroch Csaba önnálló estjének egy másik helyszínén készült

Forrás: Kolcseykozpont.hu

A színművész elmondása szerint az ilyen frigy eléggé hétköznapi. A javíthatatlanul romantikus alkat nem is érti. Hogyan is magyarázhatná el különösebb hangszínváltás nélkül, vagy éppen ellenkezőleg, erősen gesztikulálva a nősülni készülő Antinak, mire számítson. Vagyis, hogy túl sok jóra egyáltalán ne. Csak a menyasszonyt szeresse, de azt nagyon, anyóson-apóson át. A barát végül megkíméli Antit, nem áll elé, nem inti le. Marad a monológ, a fotel, amelyből néha biztosan megnéz egy-egy szerelmes filmet a tévében, és marad az őskori barlangrajz is a háttérben. Hát ebből a primitív világból, úgy tűnik, sosem fogunk kilábalni.

Ebben a férfiasan berendezett szobában beszélik le a nézőt a házasság szentségéről, miután az összes olyan negatív jelzővel ellátják, amelyekkel már valamennyien találkoztunk. A kimondott közhelyek azonban nem maradnak fent a színpadon, hanem úgy, ahogyan vannak, rázúdulnak a nézőre, szinte maguk alá temetik a néma, statisztáló szemlélőt. Talán szerencsés lett volna előtte elolvasni Sebes T. Attila (polgári nevén Sebestyén Elemér, álnevén Anthony Grey) Segítség, megnősültem! című regényét ahhoz, hogy felfogjuk a merénylet üzenetét. Mert eldönthetetlen, hogy akkor mégis mi lenne nekünk a legjobb: a házasság, vagy a házasságon kívüli egyéjszakás kalandozás.

 

____Eredeti-Pinddroch2.jpg

 

Forrás: Kolcseykozpont.hu

Pindroch stand up-ja, egyszemélyes vígjátéka Sebes T. Attila sikerkönyvének egyfajta kivonata. Nincs ebben semmi meglepő: ez az a témafelvetés, amely minden időben és térben felkelti a társadalmi érdeklődést. A gyulaiakkal is ezt tette.

Ha csupán ezt vesszük alapul, semmi mást nem, akkor is feltevődik: mennyi kiábrándultság kell ahhoz, hogy egy ilyen „magánbeszélgetés”, önkeresés hitelesnek tűnjön? Viccesnek, humorosnak, jópofának. Ahhoz, hogy elhiggyük, a nősülésnek, férjhez menésnek vitathatatlanul az a lényege, hogy a testek és a pótcselekvések összegabalyodnak, nem pedig az, hogy a feleknek néha a fejüket is össze kellene dugniuk.

A Segítség, megnősültem! se nem komédia, se nem tragikomédia, hanem egy egyszerű bulvárdarab, amely olyan tekintetben emelkedik a műfaj többi képviselője fölé, hogy nem teszi poénossá a nemiséget, sőt, nem is nagyon foglalkozik vele, nem válik sikamlóssá, nyálassá, ám undorítóvá sem, inkább megpróbál hétköznapiasan gondolatébresztő lenni, görbe tükör elé állítani bennünket, embereket. Nézzétek, ilyenek vagytok ti! Mit szóltok hozzá? Kár, hogy nem visszük haza magunkkal Sebes T. Attila regényíró üzeneteit. Nem visszük, mert nincs akkora erejük, hogy hosszú távon ne merüljenek feledésbe.

A kérdések, amivel maradunk, a következők: mi mennyire fájdalmas a házasságban? Hol vannak a határok? Beleférnek-e a kisebb-nagyobb hazugságok? Túl lehet-e élni komolyabb sérülések, csőtörések, ajzószerek nélkül?

Férfi és női nézőpontot folyamatosan kapunk a szövegtől, ami előnyére válik. Az érvelés sűrűn változik, ami azt eredményezi, hogy a publikum is összezavarodik azt illetően, kinek adjon igazat: a szegény férjjelöltnek, vagy a mennyasszony szüleinek? És ez igazán nagyszerű, hisz a mindennapokban is éppen abból adódik a legtöbb dráma, konfliktus, hogy mindenkinek igaza van. A bölcs és az ostoba összecsapásának előre tudjuk a végét, meglepetés nem érhet. Na de egy ilyen felállásban! Ebben a felállásban nem tudjuk. Talán ez az oka annak, hogy a produkcióban gyakorlatilag nincs cselekmény, nincs mozgás, nincs koreográfia, „a fene vitte volna el az egészet” megfogalmazásán kívül nem történik semmi. Csak egy-két félrenézés, nyakbehúzás, apró karlendítés van, hibázni nem lehet, bármi belefér, texturálisan is. El van döntve, milyennek kellene lennie a jó házasságnak. De mivel ilyen nincs, nagyvonalúnak a színpadon sem lehet lenni. A valóságban pedig pláne, hogy nem.

Pindroch Csaba lassan fedi fel lelkiállapotát: a közömbös narrátor egy idő után cinikussá válik, aztán kétségbeesetté is, titkoltan megbántottá. Olyanféleképpen háborog, hogy szavaiból kiérződjön az egzisztenciális félelem. Az attól való rettegés, hogy nehezen felépített házaséletét bármikor feldönthetik. Szórakozott figurája készenlétben áll, farmerben és ingben várja a hosszabbítást.

Az előadást Radnai Márk rendezte.

Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)