Elsőként Szabó Károly (Fidesz) kapott szót, aki – ahogy már korábban többször is – a Dénesmajorba vezető útról, valamint annak állapotáról interpellált. Mint mondta, az út állapota folyamatosan romlik, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkásai az elmúlt héten végeztek a helyszínen kisebb javító munkálatokat. A képviselő arra volt kíváncsi, hogy mikor lesz legközelebb garanciális bejárás a szakaszon.
Görgényi Ernő (Fidesz) polgármester elmondta, hogy az út építése állami beruházás volt, valamint azt is, hogy a legközelebb tavasszal lesz garanciális bejárás, de az út állapota miatt kezdeményeznek egy rendkívüli bejárást.
Szalai György (Gyulai Városbarátok Köre) is egy örökzöld témát hozott a grémium ülésére, a szelektív hulladékgyűjtő szigetek ügyét. A városatya elmondta, hogy a szigetek állapota távolról sem kielégítő, a környékükön élők pedig nehezen viselik az áldatlan állapotot, amelyet a kukák túlrakása és az oda nem illő szemét elhelyezése okoz.
A kérdésre Virányi István, a Gyulai Közüzemi Nonprofit Kft. főmérnöke válaszolt, aki közölte, hogy a szigeteket rendszeresen felülvizsgálják, illetve az is folyamatosan napirenden van, hogy hogyan lehetne megoldani a Szalai György által is vázolt problémákat.
Kiderült, hogy a legnagyobb probléma nem az ürítés gyakoriságával, hanem a nem rendeltetésszerű használattal van, hiszen sokan illegális lerakónak tekintik a szigeteket. Kiemelte, hogy sem a gyakoribb ürítés, sem az áthelyezés nem megoldás.
Az is kiderült, hogy az egyetlen járható út, amely megoldhatná a problémát a szigetek megszüntetése lenne, erről pedig a képviselő-testületnek kell szavaznia. A város túlnyomó részén erre lehetőség is lenne, csak a lakótelepen lenne célszerű megtartani a gyűjtőhelyeket, de ezekkel kapcsolatban már elkezdték vizsgálni a gyűjtőkonténerek zárt építményekbe helyezésének lehetőségét.
Ugyanebben a témában szólalt fel Kiss Szabolcs (Fidesz) is, aki egy Tomcsányi utcai lakostól kapott levelet az utcájukban található sziget borzalmas állapota miatt. A képviselő felolvasta a levelet, amelyre válaszul Virányi István megerősítette a korábban elmondottakat.
Két interpellációt is hozott az ülésre Mittag Mónika (Fidesz), aki egyrészt arra volt kíváncsi, hogy mikor szállítják el a körzetéből a lakók által összesepert faleveleket. Azt kérte, hogy nyírják meg azokat a fákat, amelyek eltakarják a lámpatesteket, hiszen sok helyen az úttestet és a járdákat sem lehet megfelelő módon belátni, ami a korai sötétedés miatt is rendkívül fontos lenne.
Virányi István válaszából kiderült, hogy a Közüzemhez tartozó területekről rendszeresen elszállítják az összegyűlt lombot. Egyben felhívta arra is a figyelmet, hogy az ingatlan előtti zöldterületek gondozása mellett a lehullott falevél összegyűjtése, valamint elhelyezése is az ingatlan tulajdonosának feladata. Amennyiben a zöld kukába ez nem fér be, akkor vásárolható emblémával ellátott zsák a Közüzemtől, ezeket a cég el is szállítja.
A fák kapcsán megtudtuk, hogy a társaság útellenőre folyamatosan járja a várost, és összeírja azokat a helyszíneket, ahol gallyazásra van szükség, a munkálatokat pedig a vegetációs időszakon kívül végzik el. Hozzátette, hogy segítséget nyújt számukra az is, ha a lakosság bejelentést tesz ezekről a helyszínekről.
Első interpellációjában rögtön két témát hozott a grémium elé Veres András (Fidesz): elsőként kérte, hogy vizsgálják meg annak a lehetőségét, hogy gyalogosátkelő létesüljön a Csabai úton, a Gyula Autóház környékén, mert a forgalom sűrűsége miatt a gyalogosoknak balesetveszélyes átjutni az egyik oldalról a másikra, a várakozási időről már nem is beszélve.
Második témája a külterületi földutak felújításáról szólt. Ennek ismertetésekor elmondta, hogy idén már elkezdődött a folyamat a főbb utak javításával, mindezeket egy külső vállalkozó végezte el, de szükség volna a további munkára is, hiszen az esős idő csak tovább rontja az utak állapotát.
Molnár Csabának, a mérnöki osztály vezetőjének válaszából kiderült, hogy elsőként meg kell teremteni a zebra létesítésének feltételeit. A Csabai út lakóházaktól övezett oldalán van gyalogosközlekedésre alkalmas járda, de a túloldalon nincs, csupán kerékpárút, ezt pedig nem lehet gyalogosúttá is nyilvánítani, mert a szélessége nem alkalmas rá, így elsőként ezt kellene kibővíteni.
Hozzátette: a beruházásról egyelőre nincs terv, de előzetes számítások alapján körülbelül 3 millió forint lenne az átkelőhely, és az ehhez tartozó feltételek megteremtése. Mint mondta, ha úgy dönt a testület, akkor a jövő évi költségvetés terhére elkészülhet az átkelő.
Az osztályvezető a külterületi földutak kapcsán megjegyezte: a város közigazgatási határain belül 360 kilométer földút van, így minden évben jelentős összeget lehetne fordítani a karbantartásra. A legnagyobb probléma, hogy a csapadékvíz-elvezetés nem megoldott.
Hangsúlyozta: az elkezdett munkát az önkormányzat mindenképpen szeretné folytatni, cél, hogy először rendbe hozzák a legkritikusabb útszakaszokat. Mint mondta, az erre a célra fordítható források idén elfogytak, de keresik a további lehetőségeket.
Lakossági megkeresés nyomán interpellált Kiss Tamásné (Fidesz) is: a képviselőt az üdülőszövetkezetnél élők keresték meg azzal a problémával, hogy a nyaralók rendszeresen az utcán parkolnak, a házak előtt, ezt pedig szeretnék beszüntetni, akár egy sorompó felszerelésével.
A kérdésre a polgármester válaszolt, aki elmondta, hogy foglalkoztak már az üdülőszövetkezetnél található közökkel építésjogi problémák miatt, de közterületet nem lehet lezárni, sem udvarrá minősíteni, ráadásul biztosítani kell a katasztrófaelhárítók számára a szabad közlekedést.
Három kérdéssel készült a testület tanácskozására Vigné Fábián Diána (Gyulai Városbarátok Köre). Elsőként arról beszélt, hogy megkereste a Budapest krt. 1. szám alatti lakás közös képviselője egy problémával, miszerint a lépcsőház mellett található egy nagyméretű fa, aminek a gyökere belefúródott a lépcsőház szennyvízelvezető csövébe, ez pedig folyamatos dugulást okoz. A lakók megoldást keresnek a problémára.
Második felvetésében a képviselő forgalmi tükröt javasolt a Hódi és Fürj utcák találkozásához, harmadikként pedig kíváncsi volt rá, hogy mikor szállítják el a leveleket a Budapest krt. lépcsőházai elől.
A szennyvízelveztő kapcsán Görgényi Ernő elmondta, hogy műanyag vezetékre kell kicserélni a jelenlegit, mert abba nem tudnak behatolni a gyökerek. A Hódi és Fürj kereszteződésébe van lehetőség forgalmi tükröt kihelyezni, amely 80 ezer forintba kerül, és a körzeti karbantartási keret terhére felszereltethető. Virányi István elmondása szerint a faleveleket a jövő hét folyamán elszállítják.
Utolsóként Durkó Károly (Gyulai Városbarátok Köre) kapott szót, aki az Apor Vilmos tér egyik villanypóznájának tetején található gólyafészek miatt interpellált. A képviselő elmondta, hogy a fészek megrogyott, egy része majdnem leszakadt, ez pedig balesetveszélyes.
Görgényi Ernő kiemelte: a városban közösségi ügy a gólyafészkek megmentése, pár nappal ezelőtt a Gyulai Hírlap online felületén is megjelent erről egy cikk, amelyben egy lakos írt a problémáról.
A lakó és az önkormányzat is megkereste a Körös-Maros Nemzeti Parkot, akik elmondták, hogy tudnak a problémáról. A gólyafészkekkel kapcsolatos ügyeket a nemzeti park felé kell továbbítani, amely az áramszolgáltatóval veszi fel a kapcsolatot, mert a magasfeszültségű vezetékek közelében csak ők dolgozhatnak.
A Körös-Maros Nemzeti Park válaszából kiderült, hogy minden évben leadják a fészkek listáját, amelyek kezelésre szorulnak, ebben pedig a Apor Vilmos téri fészek is benne van az idén, így az áramszolgáltató munkatársai alapot, szükség esetén pedig fészektartót helyeznek ki a póznára.