Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Vissza a Paradicsomba

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Súr EnikőKULTÚRA • 2015. március 30. 20:45
Vissza a Paradicsomba
Telt ház előtt vetítették le a Gyulai Várszínház kamaratermében a Halmos Béláról szóló portréfilmet
Sokan gyűltek össze a Gyulai Várszínház kamaratermében március 25-én este, hogy közösen emlékezzenek meg a 2013-ban váratlanul elhunyt Halmos Béláról. A HB – Hosszú búcsú Halmos Bélától című portréfilm gyulai díszbemutatóján a rendező, Szomjas György is jelen volt. Az alkotóval a vetítést követően Gedeon József, a teátrum igazgatója beszélgetett a Széchenyi-díjas népzenész életútjáról, táncházmozgalomban betöltött szerepéről.
GYHRCSD_006.JPG

tel tház a vetítésen a gyulai várszínház kamaratermében

Fotó: Gyulai Hírlap – Rusznyák Csaba

Ahogy Szomjas György fogalmazott, Halmos Béla a mozgalom egyik kulcsfigurája volt, haláláig komoly szervezőmunkát folytatott. A Kossuth- és Balázs Béla-díjas rendezőt több évtizedes ismeretség és barátság kötötte a népzenekutatóhoz, aki több alkalommal is zenei rendezőként működött közre filmjeinél. Szomjas György elmondta: a kilencrészes Muzsikusportrék mintájára újabb, a táncházmozgalom ikonikus zenészeit bemutató sorozatot terveztek, ennek az első darabja lett a Halmos Béláról szóló film.

Szomjas György filmjét a ravatalnál és temetésen készült képsorok foglalják keretbe, a néző utolsó útjára kíséri el a zenészt. A hosszú búcsú mégsem a halálról szól: a vásznon egymást váltogató filmrészletekből, visszaemlékezésekből, fekete-fehér és színes felvételekből egy egész életút rajzolódik ki előttük. Gyermek- és fiatalkorát maga a muzsikus idézi fel. Mint meséli, zeneszerető családjában jóformán mindenki játszott valamilyen hangszeren, ő maga hegedülni tanult a gyulai zeneiskolában. A katonaévekre emlékezve a csongrádi helyőrségi zenekar nagy slágerét, A felkelő nap házát húzza a régi felvételen. Talán nem véletlen, hogy a The Animals száma hegedűn is jól szól – ahogy Gryllus Dániel fogalmaz a filmben –, Halmos Béla zeneileg is nyitott és befogadó ember volt, nem ragadt le egyetlen stílusnál. 

A népzenész számos pályatársa megszólal a vásznon, visszaemlékezéseik a Halmos Béla-portré apró mozaikdarabjai.

A táncházmozgalom kibontakozásának időszakáról a zenésztárs, Sebő Ferenc mellett Tímár Sándor, a Bartók Táncegyüttes alapítója és Pávai István népzenekutató is beszél a filmben. Megidéződik az aquincumi, nemzetközi ásatótábor, ahol szégyenben maradtak a saját népdalaikat nem ismerő magyar építészhallgatók. Megidéződik a Röpülj, páva! népdaléneklő-verseny, ahol még gitárral lépett fel a Halmos–Sebő duó. Megidéződik Sárosi Bálint széki zenéről szóló rádiós műsora, amely arra sarkallta a fiatal zenészeket, hogy eredetiben, brácsával és hegedűvel játsszák el a népdalokat. A filmben az is elhangzik: a muzsikusok Martin György néprajztudós útmutatása alapján a legrövidebb úton jutottak el az autentikus forráshoz. Halmos Béla és Sebő Ferenc egyaránt úgy vélte, ettől válhatott a mozgalom sikeressé, pontosan tudták, hogy kiket kell felkeresniük, így első kézből szerezték ismereteiket.

A népzenész számos pályatársa megszólal a vásznon, visszaemlékezéseik a Halmos Béla-portré apró mozaikdarabjai. Kelemen László, a Hagyományok Házának főigazgatója úgy fogalmaz: Halmos Bélát az ész és a szív páratlan együttállása jellemezte. Sebestyén Márta mások felé gondoskodó szeretettel forduló apafiguraként írja le a muzsikust. A népdalénekes szerint Halmos Béla ízig-vérig pedagógus volt, karizmatikus lény, akit rögtön megkedvelt az ember. Berán István, a Folkmagazin szerkesztője integráló személyiségnek nevezi a népzenészt, Agócs Gergely a csendes erély emberének, az önmaga igazságát is megkérdőjelezni képes gondolkodónak.

A lezárás egyszerre felemelő és megindító. A vászon előtt ülve is megrázó élmény látni, ahogy a Farkasréti temetőben tengernyi muzsikus húzza Halmos Béla tiszteletére. Szomjas György azonban nem ezzel a képsorral, hanem egy táncházi felvétellel zárja a filmet, utalva arra, hogy Halmos Béla ránk hagyományozott öröksége halhatatlan. A népzenész szerint a táncházmozgalom visszavezette az embereket a Paradicsomba – ha innen nézzük, a történet a lehető legjobb helyen ért véget.

GYULAI HÍRLAP • 2015. március 31. 14:30
Telt ház előtt vetítették le a Gyulai Várszínház kamaratermében a Halmos Béláról szóló portréfilmet
Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
+
+
+
+
+
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)