Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Az ExperiDance táncegyüttes előadásán a ritmus vitte a prímet a gyulai tószínpadon

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Kósa Ferenc • KULTÚRA • 2014. július 21. 18:00
Az ExperiDance táncegyüttes előadásán a ritmus vitte a prímet a gyulai tószínpadon
A 2000-ben alakult együttes az elmúlt tizennégy év legjobb számaiból készült sűrítményt kívánt színre vinni
Fotó: Gyulai Hírlap - Rusznyák Csaba

A nyolcvanas években keletkezett a ma is nehezen meghatározható műfaj, a világzene. Nagy vitákat kavart, egyik oldalon az autentikus népzenét féltők álltak, másik oldalon azok, akik úgy gondolták, hogy az már nem felel meg a globalizálódó világ életérzésének, és a zenei anyag felhasználásával újítani akartak. Mindez jelentkezett a tánckultúra terén is.

A 2000-ben, Szolnokon, Román Sándor által alapított ExperiDance táncegyüttes erre a világjelenségre adott egyik magyar válasz. Sikerrel tették, amit a kor divatja igényelt, és nemzetközi mércével mérve is szép pályát futottak be, volt, amikor a világ tíz legjobbja közé sorolták őket. Ez a neves, egykor fényes sikereket aratott táncegyüttes lépett most a Gyulai Várszínház tószínpadára. Ahogyan a cím, az Esszencia, és a beharangozás is utalt rá, az elmúlt tizennégy év legjobb számaiból készült sűrítményt kívántak színre vinni.

A Ritmus ünnepe alcímet viselő produkcióban nem klasszikus értelemben vett táncot láthattunk, hanem a show business szabályai szerint építkező, a tömegszórakoztatást szolgáló táncjeleneteket, amelyek akrobatikus és a művészi tornára emlékeztető elemeket is tartalmaztak. A globalizálódó világ ízlésének megfelelően sok náció folklórjából merítettek, cigány, román, török, szláv, spanyol, amerikai, magyar zenére, táncra és viseletre emlékeztető, sokszor nehezen felismerhető eredetű hatások érték a nézőt.

Az előzetes tájékoztatáshoz képest azonban, éppen az „újragondolt magyar néptáncművészetet” hiányolhattuk az előadás láttán. A hagyományoktól markánsan eltérő tánc és zenei kavalkádban – az előadás címéhez hűen – valóban a ritmus vitte a prímet. Láthattunk több, a színházi szórakoztatás egyik, jól bevált elemét alkalmazó, legkülönbözőbb zenével, tánccal kombinált sztepptánc-blokkot. A ritmus erejét bizonyította néhány egyedi ötletre épített szám, mint például táncosok által kötelek forgatásával vert ütemek, vagy a lassan induló, majd a felgyorsulás után „kifújó” gőzmozdony imitálása. Mindkettő külön tapsot kapott a közönségtől.

Az egymáshoz egyébként szervesen nem kapcsolódó számokat egy cirkuszi stáb, a „direttore”, a műlovarnő és a bohócok közjátéka kötötte össze. A hang és fényhatások, a minden ízükben formabontó és extravagáns jelmezek az ExperiDance ízlés- és hangulatvilágát tükrözték. Összességében azonban az előadásból hiányzott az az átütő erő, látványosság, lendület, amit az ExperiDance hírneve alapján vártunk.

 

Fotó: Gyulai Hírlap - Rusznyák Csaba
GYULAI HÍRLAP • 2014. július 22. 14:26
A 2000-ben alakult együttes az elmúlt tizennégy év legjobb számaiból készült sűrítményt kívánt színre vinni
Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
+
+
+
+
+
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)