Keresés


csak pontos egyezésekre
Keresés: oldalakon dokumentumokban, lapszámokban
Archívum
Gyulai Hírlap Archívum

Gyulai Hírlap - Veszik a lapot a gyulai fiatalok?

Összes cikk - fent (max 996px)
  A  A  A 
GYULAI HÍRLAP • Fekete Cintia • HÍREK • 2015. május 19. 09:00
Veszik a lapot a gyulai fiatalok?
Leáldozóban az offline sajtó, az online izgalmasabb!
____Eredeti-IMG_3924.JPG

Fiatalok tanácskoztak a sajtóról

Fotó: Gyulai Hírlap – Fekete Cintia

Az internet már a spájzban van! Na meg a toaletten, és már trónolás közben sem szokás nyomtatott újságot olvasni – többek között erről is szó esett azon a tanácskozáson, melyet az Európai Ifjúsági Hét keretében rendeztek meg Gyulán. A Gyulai Ifjúsági Központ által életre hívott Ifjúsági Média Műhelyben a fiatalok a Gyulai Hírlap, valamint a BékésIfi.hu képviselőit köszönthették köreikben, akiktől azt is megtudták, hogyan áll össze egy újság a hivatásos sajtó berkeiben.

A diskurzus java az offline és online újságírás körül forgott. A tanácskozást Ament Balázs, a GYIK irodavezetője moderálta, aki egyebek mellett egyik alapítója, korábbi főszerkesztője Szeged egyik legolvasottabb online magazinjának, a PartyPonty-nak. A találkozón Mocsár-Pörjés József, a Gyulai Hírlap főszerkesztője, Durkó Zsolt, a BékésIfi.hu felelős kiadója és Szász Attila, a BékésIfi.hu főszerkesztője voltak jelen.

A diákok helyzetjelentéseiből az iskolai médiafelhozatalról kaptunk képet. Eszerint, kb. 4-5 gyulai suliban működik rádió, melyek mindegyike tematika nélkül játszik az óraközi szünetek adta műsoridővel, s egyik sem igen több egy-egy baráti klikk zenei ízlésének szócsövénél. Az iskolai lapok esetében valamivel jobb a helyzet – legalábbis, ami a diákok lelkesedését illeti. Leginkább az Erkel Gimnáziumban „megjelengető” Szemfüles és a Göndöcs középiskolai Firka voltak a rögtönzött analízis tárgyai. Mindkét részről hasonló nehézségeket említettek meg, melyek között a tartalmi ellenőrzés mértéke, a szerkesztőség alacsony létszáma, valamint a szórványos megjelenés állt az első helyeken.

____Eredeti-IMG_3900.JPG

Balássy Fanni: Kevesen vagyunk, de lelkes a csapat

A Szemfüles két oszlopos tagja is jelen volt az eszmecserén. Balássy Fanni főszerkesztő és Szekeres Balázs, a lap egyik írója optimistán látja a jövőt. Mint mondták, bár kevesen vannak, csapatuk lelkes és igyekeznek érdekes rovatokkal megtölteni a lapot. Rendezvényekről, versenyekről, aktuális filmekről, albumokról, könyvekről írnak, ám jövőre új rovatokat és több megjelenést szeretnének, hiszen teli vannak ötletekkel.

Mocsár-Pörjés József a Gyulai Hírlap bemutatása után az általában vett offline sajtó olvasottságának csökkenő tendenciájáról tett említést. A téma kapcsán azt is megjegyezte, hogy ma már sokkal izgalmasabb online újságot csinálni. Mint hangsúlyozta, ennek egyik oka az azonnali visszajelzés, ami segít az olvasói igények minél szélesebb körű kiszolgálásában.

____Eredeti-IMG_3909.JPG

Mocsár-Pörjés József: Ma már sokkal izgalmasabb online újságot csinálni

Az újság tartalmát érintő kérdésre válaszolva, a főszerkesztő kifejtette, a Gyulai Hírlap szerencsés helyzetben van, hiszen a városban rengeteg esemény történik. A diákoknak azt javasolta, hogy próbálkozzanak meg a témaújságírással - aminek lapunk is egyre nagyobb hangsúlyt szentel - hiszen izgalmasabbá és színesebbé teheti az újságot. Mocsár-Pörjés József végül szerkesztőségbejárásra invitálta az ifjakat, hogy megismerhessék a sorok mögött megbúvó munkát és arcokat.

- Hiszen a ti korotokban a kapcsolatépítés nagyon fontos – ezt már Durkó Zsolt tette hozzá, aki az előtte szólóhoz csatlakozva, kulisszák mögötti látogatásra hívta a diákokat. Durkó Zsolt azt is elmondta, hogy a BékésIfi.hu-nál gyakorta jelentetik meg fiatal újságíró-palánták írásait.  

____Eredeti-IMG_3868.JPG

Szász Attila és Durkó Zsolt

A BékésIfi.hu témaválasztással kapcsolatos gyakorlatairól Szász Attila osztott meg néhány gondolatot. Mint mondta, ők egy tesztidőszak során mérték fel a fiatalok érdeklődési köreit. Szász Attila kiemelte, mivel célközönségüket középiskolások alkotják, így a Facebookon is jelen vannak, ahonnan rengeteg hasznos visszajelzést kapnak.

A résztvevők arról is szót ejtettek, hogy az internet térhódítása egyre inkább kiszorítja látókörünkből a nyomtatott újságot. Azzal, hogy a tabletek és okostelefonok révén akárhová magunkkal vihetjük a világhálót, gyakorlatilag már a mellékhelyiségben sincs feltétlen létjogosultsága az offline-nak.

Nem nagy titokról hullott le a lepel, amikor kiderült, hogy a fiatalok nem nagyon olvasnak nyomtatott sajtót. Elmondásuk szerint, ezt nem a pénz, hanem a kevésbé látványos és színes megjelenés indokolja. „A neten több a fotó, meg videók is vannak” – mondták szinte egyszerre a diákok.

Pozitív viszont, hogyha más nem, legalább az interneten érdeklődnek a hírek után. A fiatalok egy része azt mondta, többnyire egy-két bevált portálhoz ragaszkodva szemezget az olvasnivalók között. A csapat másik fele viszont nem így jut el az őt érdeklő hírekhez: ők a Facebookon keresztül találnak rá a kíváncsiságukat felkeltő írásokra. Az „arckönyvet” tehát nemcsak ismerkedésre, selfie-posztolásra, meg „vacsifotó” megosztásra használja a jövő generációja, hanem tájékozódásra is.

Az offline olvasottságának csökkenése nemcsak a fiatalok körében jellemző. Az online világ egyre több embernek válik izgalmasabbá, a valóban színesebb, látványosabb és dinamikusabb fotó- és videodömping, na meg az ezerféle más lehetőség miatt, melyeket, ha akarnánk, sem tudnánk megvalósítani egy nyomtatott papíron. A fentiek alapján viszont nagyon úgy tűnik, hogy ebben az egyre inkább „elinternetesedő” médiavilágban, a Facebook és a hozzá hasonló közösségi oldalak igenis hatékony kommunikációs csatornák a sajtóorgánumok és a felnövekvő nemzedék között.

Összes cikk - lent (max 996px)
+
+
+
+
+
+
+
+
+
A rovat friss cikkei
A Gyulai Hírlap legfrissebb cikkei
Cikkek keresése az online archívumban
Bannerfelhő (max 165px)