A 38 éves múltra visszatekintő kiállításon a Gyulatourist Utazási Iroda 1987-től egyénileg vett részt, majd a Gyulai Idegenforgalmi Egyesület és a Tourinform iroda megalakulását követően, 1992-től a szolgáltatók és a város közös standon állítottak ki – idézte fel az előzményeket az ügyvezető, aki azt is elmondta, az utóbbi években a Gyulai Turisztikai Nonprofit Kft. a turisztikai szolgáltatókkal együttműködve képviselte a várost az idegenforgalmi seregszemlén.
Komoróczki Aliz elmondta, a taggyűlés döntésének több oka is van. Mint kifejtette, a kiállítás mint marketingeszköz évről évre veszít hatékonyságából, hiszen a potenciális vendégek már nem ott döntik el, melyik desztinációt választják. Emellett a vásárlói szokások is megváltoztak: mivel megszűnt a helyszíni értékesítés, a szállodáknak ma már nem jelent üzletet a kedvezményes csomagok értékesítése. Korábban az is fontos szempont volt, hogy a szakmának elsősorban a mustrán nyílt lehetősége az információcserére, ám ez mára szintén megváltozott.
– Az utóbbi időkben többnyire a presztízsértéke miatt jelentünk meg a kiállításon, azonban 2015-re oda jutottunk, hogy a legnagyobb magyar fürdővárosok, Hévíz és Hajdúszoboszló sem tartják a mustrát megfelelően hatékony marketingeszköznek, így idén nem jelentek meg a rendezvényen – ecsetelte Komoróczki Aliz. Míg tavaly több mint 400 kiállító volt jelen a mustrának helyszínt adó Hungexpóban, addig idén alig több mint 200, és a látogatók száma is nagymértékben visszaesett – tette hozzá.
– Együtt kell élnünk azzal a ténnyel, hogy felgyorsult világunkban másképp áramlik az információ, más a marketingkommunikáció, más bír presztízsértékkel, mint 20-30 évvel ezelőtt – összegezte a kiállítástól való távolmaradás okait a szakember.
A mustrán való részvétel a társkiállítók járulékos költségei nélkül mintegy 1,5 millió forintjába került a cégnek, ez az összeg jóval nagyobb annál a bevételnél, mint amit a kiállítás hozott a gyulai turisztikai szolgáltatóknak – fűzte hozzá végül az ügyvezető. Mint megtudtuk, a társaság a mustrára szánt költségkeretet átcsoportosította. A megtakarított összeget a gyulai, turisztikai vonzerővel bíró, szezonon kívüli rendezvények marketingtámogatására fordítják, elsősorban online marketingkampányok formájában.